Внутрішні перепродажі впали на третину, на стільки ж зріс імпорт. Аналітика першого півріччя 2022 року
Поточний рік виявився чи не найстресовішим в історії новітньої України через повномасштабне вторгнення росії. І на авторинку теж: більше факторів, які могли кардинально вплинути на ринок, не було ні в «євробляховому» 2018-му, ні в «ковідному» 2020-му. Експерти Інституту досліджень авторинку вивчили динаміку імпорту та продажів вживаних авто та визначили, що найбільше впливало на ринок у першій половині 2022 року.
Продажі вживаних авто знизились, але не на багато
Загалом за перші 6 місяців 2022 року українці придбали 564,1 тисячі вживаних авто. Це на 10,7% менше, ніж за аналогічний період минулого 2021 року та на 21,8% більше, ніж за цей же часовий відтинок 2020-го.
Внутрішні перепродажі при цьому склали 50,6% від загальної кількості операцій (285,5 тис. шт.), а імпорт авто з пробігом — 49,4% (278,6 тис. шт.). Для порівняння, у 2021 році з січня до червня привезли з-за кордону 204,6 тисячі вживаних легковиків, що становило 32,4% від загальної кількості продажів.
Такий показник ввезення авто з пробігом виявився рекордним в історії українського авторинку одразу у двох аспектах:
- Кількісний. Більше вживаних легковиків за аналогічний період не привозили в Україну з 1997 року.
- Відсотковий. Вперше частка імпорту вживаних легковиків з-за кордону досягнула половини від загальної кількості продажів на вторинному ринку.
Активність на ринку збереглася завдяки «нульовому» розмитненню
Протягом перших двох місяців 2022 року на вторинному ринку ситуація була стабільною. З початком повномасштабної війни активність на ринку знизилась, сервісні центри тимчасово припинили роботу. Реєстраційні операції були відновлені лише з середини березня.
Початком зростання чи, точніше, відновлення українського авторинку стала середина квітня, коли запрацювало «нульове» розмитнення. При цьому разом із ввезенням вживаних авто зростали також внутрішні перепродажі: українці продавали як нещодавно ввезені авто, так і наявні у них машини, на заміну яким «приганяли» інші із-за кордону.
Проте досягнути хороших кількісних показників вдалося завдяки імпорту авто з пробігом, адже на ринку відбувся помітний спад внутрішніх перепродажів. Так, імпорт вживаних авто з січня по червень 2022 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року зріс на 36,2%, натомість внутрішні перепродажі — впали на 33,1%.
Чого чекати в майбутньому?
У першому півріччі 2022 року на український авторинок найбільше вплинули п’ять факторів:
- початок повномасштабної війни;
- тимчасове припинення роботи морських портів;
- запровадження «нульового» розмитнення;
- скасування «нульового» розмитнення;
- зміна курсу валют.
Те, що навіть в таких складних умовах українці купують автомобілі в такій кількості, свідчить про велику потребу в мобільності та дефіцит транспортних засобів у країні, вважають експерти Інституту досліджень авторинку.
Проте скасування нульового розмитнення призвело до скорочення ввезення вживаних авто із-за кордону у десять разів, що надалі потягне зменшення активності на ринку загалом.
Імпортувати вживані авто з-за кордону за чинними ставками митних платежів та актуальній вартості основних іноземних валют економічно невигідно. Все це разом може призвести до негативних процесів на авторинку: старіння автопарку та подорожчання найбільш популярних категорій транспортних засобів.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.