Всі новини

Імпорт вживаних авто: Уряд встановив нові обмеження

Від сьогодні пропуск транспортних засобів, які придбали українці за кордоном, дозволений лише на трьох пунктах пропуску. Таке рішення спричинене намаганням розв’язати проблему черг на кордонах. Проте є й інша сторона, наголошують експерти.

Розпорядження Кабінету Міністрів України № 354-р від 03 травня 2022 року визначено перелік пунктів пропуску, через які громадяни України можуть ввезти автомобіль для власного користування. Це такі КПП Грушів та Устилуг на кордоні з Польщею (у Львівській та Волинській областях відповідно) та Малий Березний на кордоні зі Словаччиною (у Закарпатській області).

Йдеться про оформлення автомобілів для особистого користування, а не для потреб армії. Таким чином уряд планує зменшити черги на кордоні, розвантаживши великі пункти пропуску для пропуску вантажів та гуманітарної допомоги. Проте тут є декілька важливих моментів, на котрі варто звернути увагу, переконує Левко Прокіпчук, ексначальник Львівської митниці, експерт із практичного застосування митного законодавства Асоціації професійних митних посередників.

По-перше, є питання щодо так званих «автовозів», тобто вантажівок, що перевозять машини. Оскільки не всі автомобілі мають право чи можливість пересуватися по дорогах «своїм ходом», логістичні компанії часто доставляли автомобілі гуртом, по 6-8 одиниць за один раз. Особливо актуально це в часи, коли з України тимчасово обмежений виїзд чоловіків призовного віку. Проте інфраструктура згаданих КПП, на яких дозволили пропуск автомобілів, призначена лише для пропуску легкових автомобілів та транспортних засобів масою до 3,5 тонн. «Може скластися ситуація, коли „автовозам“ доведеться мало не розвантажуватися прямо на контрольно-пропускному пункті, адже інших варіантів перевезти автомобіль просто не залишається» — зазначає експерт у коментарі Інституту досліджень авторинку.

По-друге, залишається питання, що робити не легковим транспортним засобам. Мова йде про вантажівки, тягачі, причепи та напівпричепи, спецтехніку, автобуси, інші категорії транспорту, які необхідні українцям. Адже указ стосується усіх транспортних засобів, а не лише легковиків під «нульове» розмитнення. «Рішення про оформлення таких транспортних засобів виключно на КПП, які не мають для цього відповідної інфраструктури, може повністю заблокувати їх імпорт» — розповідає Левко Прокіпчук.

По-третє, це неможливість імпортувати пошкоджені авто, зокрема з США, де більшість машин купують на аукціонах після ДТП. А також — електромобілів. Усі ці категорії транспорту не можуть пересуватися своїм ходом, а визначені три КПП не призначені для пропуску лафет і автовозів, які їх транспортують. Оскільки морські порти вимушено тимчасово не працюють, ввезення «американців» може бути також повністю заблоковане.

Також дивно, чому ухвалене рішення не передбачає можливості оформлення на кордонах з Угорщиною та Румунією у Закарпатській та Чернівецькій областях.

Щодо інших непрямих наслідків таке рішення щодо оформлення авто на конкретних КПП, то ними можуть бути:

  1. Формування величезних черг у трьох контрольно-пропускних пунктах, у яких відсутня інфраструктура для комфортного очікування своєї черги для перетину кордону, як, наприклад, перед КПП «Корчова-Краковець» у Польщі. Таким чином значна кількість машин, довжиною навіть у кількадесят кілометрів, може утворитися у прикордонних містах та селах Польщі.
  2. Здорожчання вартості доставки автомобілів з-за кордону. Незручності та значний час простою в черзі може привести до формування ціни перевезення одного авто на рівні $2000, прогнозують експерти Інституту досліджень авторинку. Таким чином, враховуючи здорожчання автомобілів за кордоном, ціна машин, ввезених під «нульове» розмитнення, може зрости до «передвоєнного» рівня.
  3. Зменшення кількості імпортованих авто. Здорожчання доставки та значні труднощі в перетині кордону спонукатимуть до купівлі автомобілів на внутрішньому ринку замість «пригону» з-за кордону.

Водночас черги на інших КПП можуть не особливо зменшитися, впевнені експерти Інституту досліджень авторинку. Адже основною причиною черг є, у першу чергу, зміна логістичних ланцюжків — усе навантаження припало на наземні пункти пропуску із країнами Європейського Союзу. Тому рішення щодо великих черг в першу чергу варто шукати у спрощенні формальностей та автоматизації процесів під час пропуску транспортних засобів на кордоні, переконані експерти.

Останні новини