Всі новини

Ціни на вживані авто в Україні: що змінилось?

Аналітика

Перший місяць повномасштабного вторгнення росії був особливо складним, вирізнявся турбулентністю та невизначеністю. Така ж ситуація була й на авторинку: важко було виокремити якісь тренди чи відстежити закономірності. Зараз ситуація стала більш стабільною. На ринок повертаються уже звичні нам «топи» вживаних автомобілів. А що відбувається з цінами на машини? Розбиралися експерти Інституту досліджень авторинку.

Основою аналітики є інформація про ціни на найпопулярніші моделі авто в оголошеннях продажу на найбільшому в Україні онлайн маркетплейсі AUTO.RIA. Варто зазначити, що йдеться саме про ціну, вказану в оголошенні, а не кінцеву ціни угоди. Враховуючи, що у більшості випадків під час покупки присутній певний торг, то реальна ціна, по котрій купують авто, може дещо відрізнятися.

Автомобілі 2000 — 2008 років випуску

У десятці найпопулярніших «доступних» автомобілів 2000-2008 років випуску неможливо виділити спільний для усіх тренд. Кожна модель має власну історію. Так, наприклад, найпопулярніший на внутрішньому ринку Daewoo Lanos (спадок колись потужного українського виробника) має «найспокійнішу» лінію середньої ціни. Пояснити це можна тим, що цю модель не імпортують з-за кордону, і вона фактично не конкурує з іншими автівками, а просто займає проміжне місце між застарілими наддешевими радянсько-російськими «ВАЗами» та бюджетними імпортними авто. Тому це авто просто поступово дешевшає місяць за місяцем і продовжуватиме це робити, аж поки останнього «ланоса» не буде відправлено на утилізацію.

Ціни на інші ж моделі хоча б частково, але залежні від імпорту, і запровадження «нульового розмитнення» у квітні могло б «збити» ціни на них, проте стрімкого обвалу не сталося. Синхронне зниження у правих частинах діаграм помітне, проте наразі воно незначне. Значного подешевшання не відбулося, бо, по-перше, сумарна вартість доставки та реєстрації таких автомобілів, навіть враховуючи відсутність митних платежів, часто виходить навіть дорожче, ніж купити таке ж авто на внутрішньому ринку. А, по-друге, тимчасова дія закону дає надію на те, що старі ставки розмитнення повернуться, а отже й ціни на машини продавці не спішать опускати.

Цікаво, що у попередні місяці окремі моделі мали значно більші «просідання» і зростання середніх цін. При цьому, цікаво, що в найважчий перший місяць не помітна тенденція масового здешевлення авто. Тому остаточно визначити, що саме найбільше впливає на ціноутворення машин цієї вікової категорії досить складно. Сегмент живе за своїми власними правилами, які не надто залежать від зовнішніх чинників, а ціни переважно встановлюються у залежності від наявних в Україні авто, парк яких, у порівнянні з наступними сегментами, чималий.

Автомобілі 2009-2014 років випуску

У категорії автомобілів 2009-2014 років випуску зміни більш помітні. Усі моделі подешевшали як мінімум на кілька сотень доларів. Це можна пояснити одразу кількома причинами.

Перша — «нульове» розмитнення. Перелічені моделі були досить популярними серед імпортних авто, тому поява на ринку дещо дешевших варіантів «потягла» ціни донизу. І хоч на практиці знайти такі автомобілі за ціною, яка б разом з усіма супутніми витратами була суттєво нижчою за уже наявні на ринку, проте підвищена конкуренція між продавцями таки сприяла зниженню цін.

Окрім цього, частина автодилерів спішили якнайшвидше продати наявні у них легковики, аби вивільнити гроші перед введенням безмитного імпорту, для чого теж знижували ціни. В підсумку маємо те, що автівки цієї вікової групи справді подешевшали, і зараз їх купувати вигідніше, ніж на початку року.

Автомобілі 2015-2021 років випуску

Донедавна більшість відносно «свіжих» легковиків з пробігом переважно імпортували з країн Америки, автомобілі з країн ЄС поступався у відсотковому співвідношенні. Ще частину привозили з Південної Кореї. Саме тому серед п’яти найпопулярніших авто 2015-2019 років домінують «американці».

Щодо цін, то більшість автомобілів подорожчали. Подешевшав лише Ford Focus, який на вторинному ринку має аж три джерела походження — «дилерські» авто, продані раніше в Україні місцевими автосалонами як нові, та «свіжопригнані» з Європи та США. Найімовірніше, саме збільшення автівок з «нульовим розмитненням» з країн ЄС й спричинило невелике зниження середньої ціни на "Фокус".

Зросли ціни внаслідок поєднання кількох факторів. По-перше, світова криза автомобільної промисловості. Дефіцит нових автомобілів спонукає європейців та американців або відкладати покупку машини в салоні, або обирати вживану. Підвищений попит за недостатньої пропозиції на ринку підвищує ціни.

По-друге, ускладнилася доставка автомобілів з країн Америки до України. В першу чергу — через вимушену зупинку роботи українських морських портів. Частина «американок», які були замовлені на початку року, прибуває до нас за новими, зміненими маршрутами, за що доводиться доплачувати кілька тисяч доларів. І навіть без переадресації контейнерів, доставлення машин зі США через європейські порти, стало дещо дорожчим. Що врешті й потягло підвищення цін на них, вкупі з невеликим зниженням обсягів пропозиції продажу таких автівок.

Отже, на авторинку України сьогодні справді є автівки, які подешевшали, у порівнянні з цінами, які були на них на початку року, а є й такі, які подорожчали, і на це є об’єктивні причини. Проте різка зміна правил та умов на ринку може призвести й до більш суттєвих змін. Наприклад, в «топ» найпопулярніших моделей можуть потрапити зовсім несподівані варіанти, поступово витісняючи колишніх лідерів. Чи відбувається таке на авторинку України зараз, ми дізнаємося вже невдовзі.

Останні новини