Новий рік традиційно приносить українським водіям нові цифри на стелах АЗС. Черговий етап підвищення акцизів мав би вдарити по кишенях, але на світовому ринку розгортається сценарій, який може врятувати український гаманець. Експерт консалтингової агенції «НафтоРинок» Олександр Сіренко в інтерв’ю для «Гаража Остапа» розклав по поличках, що буде з цінами, чому ГБО стає «валізою без ручки» та як заправки перетворюються на ресторани.
Основні тези:
Арифметика акцизу: до чого готуватися?
З 1 січня 2025 року стартує черговий етап підвищення акцизів на пальне. Це вимога євроінтеграції та необхідність наповнення бюджету для оборони. За «сухою» математикою, це мало б додати до поточних цін:
- Бензин: +1,80 грн/л
- Дизель: +2,20 грн/л
- Скраплений газ (LPG): +1,50 грн/л
Проте Олександр Сіренко наголошує: акциз нараховується в євро. Тому головний ворог ціни — не сам податок, а курс валют. Якщо гривня втримається, подорожчання буде помірним.
Рятівний круг: світова нафта падає
Поки Україна піднімає податки, світ опускає ціни на нафту. Котирування впали до $59 за барель.
"Якщо нафта піде так далі донизу, ми можемо не побачити підвищення цін через акциз. Зниження світових цін компенсує податкове навантаження«, — прогнозує Сіренко. Оптимістичний сценарій: ціни залишаться в коридорі 60–65 грн за літр бензину.
Кінець епохи «економного дизеля» та ГБО
Найбільш болісний удар очікує власників дизельних авто та фанатів ГБО.
- Дизель: Акциз на нього зростає найвідчутніше (+2,20 грн). Купівля вживаного дизельного легковика втрачає економічний сенс — обслуговування дороге, а економія на пальному зникає.
- LPG (Газ): Різниця у вартості пробігу 100 км на бензині та газі скоротилася до 100 грн (600 грн проти 500 грн).
- Інсайт: Кількість нових установок ГБО впала до критичних 1000 на місяць по всій країні.
- Вердикт: Газ залишається цікавим лише як «резервний бак» на випадок дефіциту пального, а не як спосіб тотальної економії.
Біоетанол: страшилки не справдилися
Попри паніку навесні 2024 року, додавання біоетанолу в бензин не призвело до масових поломок авто. Ринок адаптувався, а скарг від водіїв фактично немає. Головна мета — зменшити імпорт нафтопродуктів (економія валюти до $400 млн) та підтримати українських спиртовиків.
АЗС: Кава перемагає бензин
Ринок заправок трансформується. Через війну та окупацію активний автопарк скоротився (мінус 40% від реєстрового), але пролив пального впав лише на 5-7%. Мережі (зокрема UPG, Ukrnafta, що зайшла на об’єкти Shell/Glusco) роблять ставку на непаливні продажі.
"Є люди, які приїжджають на АЗС зі своїм термосом (економісти), а є ті, хто їде за атмосферою. АЗС стають центрами тяжіння, де пальне — лише супутній товар до кави та хот-дога", — резюмує експерт.