Щороку наш автопарк поповнюється все новішими моделями електромобілів, які своєю чергою мають достатньої ємності батареї, щоб не потребувати щоденної підзарядки, як це було з варіантами ранніх років випуску. Тобто, оновлення парку електромобілів призводить до того, що все менше відчувається фактор «прив’язки» до домашньої (або гаражної) розетки, яка була вкрай необхідна для моделей з ємністю батареї близько 20 кВт-год, чого вистачало на день-два поїздок.
Цей фактор раніше стримував розвиток сегмента електромобілів — кількість потенційних покупців, які мають доступ до точки підключення, скінчена. Натомість розширення мережі публічних чарджерів, здатних порівняно швидко заряджати електромобілі постійним струмом, дає нові можливості для сегмента авто на батарейній тязі.
Аналітики Інституту досліджень авторинку проаналізували набір моделей в українському парку електромобілів (обсяг якого становить майже 150 тис. авто), та визначили, що близько 40% його резидентів мають акумулятори ємністю понад 50 кВт-год, отже їх сміливо можна відносити до категорії «далекобійних», або щонайменше до таких, котрі придатні до міжобласних поїздок.
- Замовте електромобіль під ключ з Європи у West Auto Hub!
То що з цінами, і чи є економія, про яку так багато сказано? Отже, якщо заряджати електроавто виключно на ЕЗС (електрозарядних станціях), фактор економії не зникає: при середньому споживанні 20 кВт-год на 100 км пробігу, така дистанція обійдеться в середньому у 360 грн (без змін у порівнянні з попереднім місяцем). Найменш витратний варіант не надто габаритного легковика, обладнаного газобалонним обладнанням, витратить (при 12 л/100 км пропан-бунатової суміші) 450 грн. І це ще доволі оптимістичне значення, зазвичай на практиці машини з ГБО потребують більше пального.
Отже, почому кіловати на чарджерах з публічним доступом? Фахівці Інституту досліджень авторинку зібрали інформацію з мобільних додатків провідних операторів мережевих ЕЗС в Україні, та вибрали ті значення цін, які найчастіше повторювалися, орієнтуючись насамперед на станції, що розташовані біля доріг.
Залежно від локації можуть траплятися менші або більші тарифи — це слід уточнювати у відповідних додатках операторів ЕЗС. Також на деякі станції розповсюджується тариф «за простій» — коли авто під’єднане, але зарядка не відбувається, проте цей момент ми не братимемо до уваги. За спостереженнями фахівців ІДА, вищі тарифи частіше на придорожніх ЕЗС, особливо якщо вони швидкісні (80...100 кВт та більше). Менші тарифи переважно на ЕЗС, котрі розміщені на паркінгах різних бізнесів — готелів, торгових центрів, ресторанів тощо.
Заначимо, що ця інформація надана з довідковою метою — це не рейтинг операторів ЕЗС, а лише орієнтир для тих, хто має, або планує придбати електромобіль.

Вперше маємо зазначити, що у порівнянні з попереднім місяцем ціни за кіловат-години у всіх операторів загалом залишилися без змін.
Середня ціна кіловат-години отриманої через АС порт зараз складає (округлено) 14,89 грн, через DC порт — 17,40 грн.
Для порівняння, у сусідній Польщі працює дещо більше операторів ЕЗС, і кожен з них будує доволі заплутану тарифну систему, коли ціна за 1 кВт-год залежить не лише від фактично відвантаженої енергії в батарею автомобіля, а ще й від платних підписок у вигляді місячних пакетів чи річних абонементів різного рівня, клубних карток, разових акцій, суми попереднього поповнення рахунку, місця розташування ЕЗС тощо. У переведенні на гривні, ціна «повільної» АС-зарядки там зараз складає близько 16...21 грн/кВт-год, швидке DC-заряджання обійдеться від 22 до 33 грн/кВт-год.
При ціні бензину А-95 близько 63 грн/л, виходить так, що собівартість пробігу на електромобілі, якщо його заряджати на швидкісних публічних ЕЗС, така ж, як і на однотипному бензиновому авто. При 20 кВт-год/100 км і середній ціні 27,5 грн 100 км обійдеться у 550 грн. При споживанні 9 л бензину на 100 км та ціні 63 грн/л сума витрат вийде така ж сама. Тож виходить що мати електромобіль у Польщі варто тоді, коли його власник запеклий екоактивіст, або є можливість заряджати його від побутової мережі за нижчими тарифами.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.