На офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад та територій (нагадаємо, що за цією складною назвою ховається колишнє Міністерство інфраструктури, яке ще раніше називалось цілком зрозуміло — Міністерство транспорту) з’явилось повідомлення про оприлюднення проєкту закону, який може змінити деякі правила для автомобілістів. Вивчаємо, що пропонують у згаданому відомстві.
Техогляд замість сертифікації
Відомо, що зараз перед першою реєстрацією імпортованого транспортного засобу слід провести його сертифікацію — процедуру, подібну до технічного контролю, але з іншою назвою. За пропозицією із документа перед першою реєстрацією слід проводити обов’язковий технічний контроль, для всіх типів ТЗ, і у разі повної відповідності машини вимогам, замість сертифіката в СЦ МВС слід буде подавати протокол про проходження ОТК.
При цьому обов’язковість та регулярність ОТК не змінюється, іншими словами — якщо зараз немає вимоги проведення регулярного техогляду для приватних легковиків, цим проєктом вона і не створюватиметься.
- Шукаєте «свіжопригнане» авто? Замовте його у компанії West Auto Hub.
20 років — червоне світло
Транспортні засоби, які ввозяться в Україну, на думку авторів проєкту, повинні мати вік не більший за 20 років. Незалежно від того, які вимоги відповідності еконормам «Євро» встановлені для тих чи інших ТЗ. Це теоретично може вплинути на легкові авто, котрі зараз можна ввозити з «Євро-2», який був запроваджений у 1995 році, що встановлює максимальний вік аж до 30 років.
Проте на практиці такого віку авто через старість, високі митні платежі та непопулярність на ринку фактично ніхто й не привозить. Частка імпортованих легковиків з роком випуску від 2005 до 1995 включно за підсумками січня 2025 року склала 4,6%, тож фрагмент із пояснювальної записки до проєкту, у якому йдеться що «внаслідок чого стрімко старіє автопарк і збільшується його негативний вплив на довкілля та здоров’я громадян» при такій частці машин віком понад 20 років виглядає перебільшенням. Підтверджує це ще й те, що частка імпортованих вживаних авто віком до 10 років включно становить 61,2%, а загалом середній вік «пригнаних» легковиків становить 9,5 року.
Новим — «Євро». Вживаним — календар
Екологічним стандартам, за пропозицією з проєкту, повинні відповідати при першій реєстрації лише нові транспортні засоби. Все за календарем: спочатку «Євро-5», потім, з 1.01.2027 — «Євро-6». Наступних стандартів наразі не розробили. А от вживані мають відповідати лише вимозі з попереднього пункту — мати вік не більше за 20 років.
30 років — зелене світло
Якщо модель певного автомобіля вже не виробляється, однак він придатний до експлуатації, і при цьому має вік 30 або більше років — його буде можна імпортувати згідно з правилами із закону «Про ввезення культурних цінностей». При цьому для першої реєстрації вимоги відповідності екологічним нормам для такого авто не застосовуватимуться. Що значить, ретро-автівки можна буде ввозити і реєструвати, нарешті виїжджати ними на дороги, а також «легалізувати» ті, які були ввезені раніше, однак досі вважаються лише експонатами, а не транспортними засобами.
1 рік на все
Згідно з прикінцевими положеннями проєкту, у разі його ухвалення ці норми почнуть діяти через 1 рік після його офіційного опублікування вже як закону. А до цього ще місяць триватиме громадське обговорення, долучитись до якого може кожен на сторінці МРГтТУ. Потім, ймовірно, реєстрація у Верховній Раді та всі передбачені регламентом етапи розгляду й голосування.
- Підписуйтесь на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати важливу інформацію першими!