З початку 2025 року правила автострахування в Україні зазнали значних змін. Новий закон про обов’язкове страхування цивільноправової відповідальності власників транспортних засобів (простими словами — «автоцивілка») приніс нові умови, тарифи та механізми регулювання. Ця стаття пояснює основні нововведення та їх вплив на автовласників.
Матеріал підготовлений на основі інтерв’ю Остапа Новицького, співзасновника Інституту досліджень авторинку, котре прозвучало у програмі «По суті» на радіо Київ 98FM, яку вела Лейла Мамедова.
Зростання вартості: чому ціни збільшилися?
Одне з головних питань, яке викликало широкий резонанс у суспільстві, — це зростання вартості полісів автоцивілки. Якщо раніше ціна регулювалася Моторним транспортним страховим бюро України (МТСБУ), то тепер страхові компанії отримали можливість самостійно встановлювати тарифи. У результаті ціни зросли у 2-3 рази порівняно з попереднім роком.
Однак підвищення вартості супроводжується значним розширенням страхових покриттів:
- Ліміти виплат за майнову шкоду збільшені зі 160 до 250 тисяч гривень.
- Виплати за шкоду життю та здоров’ю потерпілих зросли з 320 до 500 тисяч гривень.
- Скасовано франшизу, яка раніше могла ставати причиною конфліктів між водіями та страховими компаніями.
- Впроваджено пряме відшкодування вартості ремонтів без врахування зносу, що дозволяє отримати компенсацію повною мірою, а не за їх амортизовану (часто істотно занижену) вартість.
Остап Новицький зазначив: "Якби ви купили поліс із таким набором послуг ще минулого року, його вартість не відрізнялася б настільки суттєво. Нині ж ціна виросла через розширення покриття, розширення набору послуг, які до цього були опційними й усунення схем, які дозволяли зменшувати виплати".
Чому варто звертати увагу на вибір страховика?
З новими правилами автовласники отримали більше свободи у виборі страхових компаній. Але ця свобода також накладає відповідальність:
- Тарифи тепер залежать від об’єму двигуна автомобіля, місця реєстрації (велике чи мале місто) та політики окремих страхових компаній щодо встановлення цін.
- Наприклад, мінімальна ціна поліса для автомобіля з двигуном до 1,6 л у Києві становить близько 5000 гривень, у регіонах — 4000 гривень.
- Для автомобілів із більшими двигунами вартість може досягати 7000 гривень і більше.
"У Києві мінімальний прайс за страхування — 5000 гривень для невеликого двигуна. У регіонах — близько 4000 гривень. Але я б не радив обирати страхові компанії з надто низькими цінами, адже це може вплинути на якість виплат", — наголосив Новицький.
Що змінилося для пільгових категорій?
До 2025 року пільгові категорії громадян — пенсіонери, учасники бойових дій, особи з інвалідністю — могли не купувати поліс автоцивілки за певних умов. Тепер ці пільги змінено. Згадані категорії громадян зобов’язані сплачувати 50% вартості поліса, якщо:
- Двигун автомобіля не перевищує об’єм 2,5 літра.
- Автомобіль використовує електромотор потужністю до 100 кВт.
- За кермом перебуває виключно пільговик.
- Авто не використовується з комерційною метою.
"Це справді значна зміна. Якщо раніше такі категорії могли взагалі не купувати поліс, тепер їм доведеться сплачувати половину вартості«, — прокоментував Новицький.
Європротокол: нові можливості
Європротокол — це сучасний спосіб оформлення ДТП без виклику поліції. У 2025 році правила використання цього інструменту залишилися здебільшого незмінними. Проте є кілька нововведень:
- Максимальна сума відшкодування тепер відповідає ліміту страхового поліса (до 250 тисяч гривень), а не 80 тисяч гривень, як раніше.
- Європротокол можна заповнювати в електронному форматі через спеціальний розділ на сайті МТСБУ.
Нововведення дають змогу оформити дрібні ДТП швидше: «Тепер патрульні самі рекомендують використовувати Європротокол, адже це економить час. Проте учасники мають погодитися з обставинами аварії, інакше без поліції не обійтися», — додав спікер.
Перехідний період: як уникнути плутанини?
2025 рік є перехідним для системи автострахування. Поліси, видані до кінця 2024 року, залишаються чинними до закінчення їхнього строку дії. Водночас нові поліси діють за оновленими правилами, що може створювати певну плутанину. Рекомендується уважно перевіряти умови страхування та розуміти, які ліміти й покриття стосуються саме вашого поліса.
Щодо термінів дії полісів автоцивілки: за браком часу в ефірі не вдалося розкрити питання, що передбачає новий закон щодо того, на який мінімальний строк можна оформити такий договір страхування. Тому пояснимо це в текстовій версії: нові правила передбачають 2 варіанти, 6 або 12 місяців, і все. На коротший строк можна оформити поліс лише в специфічних випадках, таких як відсутність реєстрації в автомобіля («транзитні номери») або іноземна реєстрація ТЗ. Такі договори можна укладати на строк від 15 днів.
Висновки та рекомендації
Нові правила автоцивілки загалом підвищили якість автоцивілки, спростили вибір набору послуг для споживача, усунули потенційні схеми заниження страхових виплат. Водночас ціни на поліси помітно зросли, і це лише перша черга, у законі передбачені наступні збільшення лімітів страхових відшкодувань, однак це вже тема для іншої розмови.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.