Всі новини

Вторинний ринок вантажівок в Україні: Середні ціни і вік у пропозиціях про продаж та динаміка їх зміни у 2024 році

Більшість новин в автомобільній сфері пов’язана з легковиками, комерційний же транспорт часто залишається поза увагою, або ж про нього говорять лише у вузькопрофільних виданнях. Спробуємо хоч трохи виправити цю не цілком справедливу ситуацію серією досліджень саме про сегмент вантажівок. Цього разу розглянемо як впродовж минулого року змінювалися середні ціни та середній вік в оголошеннях про продаж вантажних автомобілів, і чому.

Динаміка середнього віку вантажних автомобілів

Упродовж 2024 року спостерігалася цікава тенденція до зменшення середнього віку вантажівок. Якщо на початку року цей показник складав 17,4 року, то до грудня він знизився до 16,2 року. Найвищого значення середній вік досяг у травні, становлячи 19,5 років, після чого почалося поступове скорочення. Для порівняння, на вторинному ринку легковиків цей показник становить близько 16 років.

Вантажівки - середній вік

Якщо опиратися на економічну теорію, зменшення середнього віку можливе завдяки імпорту новіших моделей (у другій половині року), що «розбавило» пропозицію новішими варіантами; сезонний характер попиту: власники старших автомобілів активніше розміщують оголошення на продаж у весняно-літній період, що тимчасово підвищує середній вік у базі оголошень, та зростання інтересу до сучасних авто серед компаній, які прагнуть зменшити витрати на обслуговування та пальне, на що реагує ринок, пропонуючи відповідні товари.

Проте український ринок вкотре доводить те, що події, які на ньому відбуваються, не лягають у котрусь з відомих теорій. І щоразу доводиться шукати нові, нестандартні пояснення цим процесам. Зокрема щодо середнього віку — його зменшення пов’язане з порівняно низькою купівельною спроможністю та стагнацією сегмента в цілому, що врешті призвело до того, що купують насамперед найдешевші варіанти, відповідно в оголошеннях залишаються новіші/дорожчі. Що і відображено на діаграмі.

Динаміка середньої ціни

Середня ціна (медіанна) вантажних автомобілів у 2024 році зазнала коливань. На початку року вона становила досить високі $16 000, після чого спостерігалося поступове зниження до $11 400 у червні, що стало найнижчим показником за рік. Починаючи з липня, середні ціни почали зростати, досягнувши $16 800 у грудні — найвищої позначки за період, який досліджуємо.

Вантажівки - середні ціни на вторинному ринку у 2024 році

І знову ж, якщо спробувати ці процеси пояснити за стандартними правилами, можна буде врахувати сезонність попиту, зміну пропозиції чи процеси, пов’язані з імпортом дорожчих моделей наприкінці року, які й потягли нашу ламану лінію вгору. Проте відповідь тут подібна до попереднього розділу — точніше, та сама, адже йдеться про один сегмент того ж ринку.

Зв’язок між віком та ціною

Аналіз показує чіткий взаємозв’язок між віком та ціною вантажних автомобілів. Зменшення середнього віку в оголошеннях (особливо у другій половині року) супроводжувалося зростанням середньої ціни. Це, нарешті, відповідає очікуваній закономірності: новіші автомобілі зазвичай дорожчі через менший пробіг, кращий технічний стан та сучаснішу комплектацію. При цьому ще раз підкреслимо — дані процеси не свідчать про «омолодження» у сегменті, чи зростанні попиту на новіші моделі, а є наслідком того, що в першу чергу перевізники купують дешевші й старіші вантажівки.

Як можуть розвиватися події далі?

Не станемо дублювати свою ж роботу, адже доволі вичерпний прогноз на 2025 рік від Інституту досліджень авторинку уже опублікований, і ознайомитися з ним можна перейшовши за ось цим посиланням. Зазначимо, що вантажівки у цьому прогнозі ще й поділені на підсегменти — малий комерційний транспорт, всі вантажні групи 3,5+Т та сідлові тягачі + напівпричепи до них.

  • Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.

Аналіз виконано на основі даних агрегатора Automoto.ua, який збирає інформацію з усіх сайтів оголошень про продаж автотранспорту в Україні.

Останні новини