Опрацювавши дані агрегатора Automoto.ua, який збирає інформацію з усіх сайтів оголошень про продаж автотранспорту в Україні, фахівці Інституту досліджень авторинку визначили динаміку ринку вантажних автомобілів у частині пропозиції.
Перед тим, як перейти до огляду ринку з боку пропозиції, варто пригадати, як виглядала статистика продажів вантажних авто, хоча б у загальних рисах. Торік, з літа, обсяги фактично куплених вантажних машин щомісяця зменшувалися. І наприкінці року дійшли до рекордно низьких обсягів. Причиною такого зниження інтересу перевізників до комерційного транспорту аналітики вважають загальне зменшення активності бізнес-процесів у країні внаслідок тривалої війни, зменшення потоку вантажів, брак водіїв та автомеханіків. Чинники, які потенційно мали б сприяти розвитку саме автомобільних перевезень (зупинка цивільної авіації, призупинення роботи морських портів, несумісність залізничної колії з європейською) як показує статистика уже не впливають на авторинок, інтерес перевізників до поповнення своїх автопарків знижується, наразі фіксуємо удвічі менші обсяги торгів ніж були на початку 2024.
Пропозиція: оголошень теж стає менше
Логічним продовженням попереднього розділу могло б стати пропорційне збільшення кількості оголошень — мовляв, менше роботи для вантажного транспорту, частіше його продають. Однак на практиці маємо іншу картину: кількість оголошень, а разом з тим сукупна вартість усіх вантажівок у пропозиціях на інтернет-дошках оголошень теж знижується.
Кількість новостворених оголошень у грудні 2024 року виявилася найменшою за період — 2,6 тисячі, що на 26% менше, ніж було у листопаді, та на 41% менше, ніж було у грудні 2023 року.
Сумарна вартість усіх запропонованих до продажу вантажних транспортних засобів теж зменшилася: синхронно з кількістю маємо найменший показних у грудні-2024, 50,4 млн дол., що на 22% менше відносно підсумків листопада, та на 37% менше ніж було у грудні-2023.
Ключові спостереження
- Весняний пік активності: Квітень 2024 року став найактивнішим місяцем, що може бути пов’язано з сезонним попитом на вантажні автомобілі, зокрема у сфері сільського господарства.
- Стабільність у першій половині року: У період з лютого по червень кількість оголошень залишалася на рівні 4,8–5,8 тисячі, а сукупна вартість трималася близько $80–100 млн.
- Зниження в другій половині року: З серпня спостерігається різке падіння обох показників.
Чому ринок вантажівок зменшується?
Скоріш за все поточний стан справ тимчасовий — встановився баланс між потребами/можливостями перевізників, та обсягами замовлень на ринках, де задіяні вантажівки. Наразі немає потреби у розширенні парків, так само і відсутня мотивація їх зменшувати. Проте, як показує практика, подібна рівновага не триває довго — надто вона залежна від зовнішніх впливів, і для її порушення може бути достатньо невеликих змін (так званий «ефект метелика»).
Які перспективи?
Ринок вантажних автомобілів в Україні, на основі пропозиції, у 2024 році показав неоднозначну динаміку. Хоча на початку року та навесні спостерігався підйом активності, друга половина року позначилася значним скороченням кількості оголошень і сукупної вартості. Це свідчить про залежність ринку від різних зовнішніх факторів. За поточного стану справ саме пропозиція може зрости — якщо бізнес з перевезень не нарощуватиме оберти. Що потягне зростання конкуренції між продавцями, зменшення середніх цін та збільшення часу продажу. Щоб цього не трапилося, потрібна активізація діяльності, у якій беруть участь вантажні автомобілі, простими словами — збільшення попиту та тарифів на перевезення.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.