Всі новини

ЄС страждає через дефіцит нових авто. Україна також. Що далі?

Аналітика

Кількість реєстрацій нових легкових автомобілів в Європейському Союзі впала на 30,3% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. За даними Європейської асоціації виробників автомобілів ACEA, падіння триває уже четвертий місяць поспіль. Українські дилери також страждають через дефіцит нових авто. Що чекає авторинок далі?

У Європі — падіння продажів нових авто

У жовтні в Європейському Союзі придбали 665 000 нових легкових автомобілів, що на 30,3% менше, ніж за аналогічний місяць минулого року. Спад зафіксували на ринках майже всіх країн Європи, у тому числі і чотирьох найбільших: Італії (-35,7%), Німеччині (мінус 34,9%), Франції (-30,7%) та Іспанії (-20,5%).

І це не через те, що у покупців зникло бажання купувати нові машини. Основна причина — світова криза автомобільної промисловості через нестачу електронних комплектуючих — напівпровідників та мікрочипів. У зв’язку із цим у автодилерів проблеми із постачанням автомобілів із заводів та виконанням замовлень клієнтів. Як наслідок — продажі падають місяць за місяцем.

Загалом за 10 місяців 2021 року у ЄС придбали близько 2,8 мільйона нових машин. Це — все ж на 2,2% більше, ніж за такий самий період 2020 року. Продажі зросли в річному обчисленні на трьох з чотирьох ключових ринків ЄС: Італії (+ 12,7%), Іспанії (+ 5,6%) та Франції (+3,1%). З іншого боку, результати Німеччини були на 5,2 відсотка гіршими порівняно з попереднім роком.

У будь-якому випадку, поки-що 2021 рік все ж дещо успішніший за попередній. Проте, якщо ситуація у автовиробників не налагодиться, за підсумками листопада ситуація може змінитися.

А що в Україні?

За даними Інституту досліджень авторинку, у жовтні 2021 року в Україні зареєстрували 8 186 нових легкових автомобілів. Це — всього на 5,4% менше, ніж у жовтні 2020 року. При цьому більшість нових легковиків імпортовані з-за кордону. У жовтні частка автомобілів, виготовлених в Україні, становила 11,4%.

Загалом протягом перших 10 місяців року українці придбали 87 911 легковиків з салону. Це лише на 1% менше, ніж протягом аналогічного періоду 2020 року.

Динаміка продажів нових авто

Продажі нових авто в Україні — на дуже низькому рівні, якщо порівнювати із сусідами. До прикладу, у сусідній Польщі протягом січня-жовтня 2021 придбали 378 564 нових легковиків — учетверо більше. Абсолютну більшість машин українці купують вживаними. У жовтні частка нових машин в структурі продажів була зафіксована на мінімальному рівні — 5,4%.

Купують вживані авто українці, в основному, через економічні чинники. Простими словами — через брак коштів. Саме тому ринок нових авто поки-що мало похитнула світова криза автопромисловості — дилери встигали задовольняти попит, який не є великим. Проте так триватиме не довго.

Що далі?

Криза автомобільної промисловості таких масштабів не може пройти безслідно. Її наслідками можуть стати:

  1. Нові автомобілі подорожчають. Підвищений попит на будь-який товар завжди провокує ріст його ціни. Подорожчають електронні комплектуючі - подорожчають і нові автомобілі. Електроніка в сучасних авто - значна складова їх вартості.
  2. Подорожчають вживані автомобілі. Ті, хто хотів придбати нову машину, не маючи можливості це зробити, довше їздитимуть на своїй вживаній. Або оберуть мінімально вживане авто замість нового. Що те, що інше буде спричинять дефіцит вживаних авто на ринку, а отже - зростання ціни.
  3. Об'єми продажів нових автомобілів далі падатимуть. Частина потенційних покупців нових автомобілів, не бажаючи очікувати по кілька місяців на омріяну машину, можуть надавати перевагу машинам з мінімальним пробігом. Це той випадок, коли новим машинам можуть скласти конкуренцію одно-дворічні вживані легковики.
  4. На ринку може з'явитися більше автомобілів з Китаю. Бажання перемогти в торговій війні із Заходом вкупі з світовою кризою може посприяти в збільшенню продажів машин продукції китайських брендів. Між іншим, за підсумками жовтня, в Україні бренд Chery піднявся на три позиції у рейтингу найпопулярніших марок нових авто та зайняв четверте місце.

Підписуйтеся на сторінки Інституту досліджень авторинку в соцмережах, щоб дізнаватися новини автомобільного ринку першими!

Останні новини