Коментар ІДА для Auto.Ria - який вплив на авторинок можуть мати нещодавні законодавчі зміни
Кабмін змінив процедуру комісійної торгівлі транспортними засобами. Ці зміни потягнуть за собою відчутне збільшення податків в окремих випадках. Станіслав Бучацький, СЕО та співзасновник Інституту досліджень авторинку, у відеоінтерв’ю дав відповіді на запитання, підготовлені Auto.Ria.
- Раніше на сторінках ІДА вже висвітлювалася тема підвищення податків, прочитати можна за цим лінком.
Кілька фрагментів із цього діалогу наведемо у текстовому форматі:
— Чи діють вже нові правила продажу авто та де отримати інформацію про нові вимоги?
— Так, нові правила вже діють. Ця інформація вже була офіційно оприлюднена на сайті СЦ МВС, в офіційних соцмережах. Віднедавна від тих, хто безпосередньо займається торгівлею транспортних засобів почали вимагати додаткові документи. А саме підтвердження вартості транспортного засобу при укладенні договору купівлі-продажу.
Якщо заглиблюватися в саму норму, у творчу історію, то це була зміна до існуючої постанови, яка регулює продаж автомобілів, які вже мають українську реєстрацію. І це змінило правила, які до цього були простішими й дозволяли будь-яку суму вписати в договір купівлі-продажу. Можна було, наприклад, продати Range Rover за 5 000 грн і ніякого закону ви не порушували.
Що змінилося? Додали просту норму, яка зобов’язує підтверджувати вартість транспортного засобу, який ви продаєте. Навіть якщо ви в договорі напишете 5 000 грн, ви повинні підтвердити це середньоринковою ціною. Якщо цього підтвердження немає — договір купівлі-продажу не буде укладений. Сервісний Центр його просто не зареєструє. Наголошую, що це була саме зміна до постанови.
А зміни до постанови впроваджує Кабмін і це не потребує голосування в залі Верховної Ради, не потребує більшості голосів, як це робиться із законами. Це можна робити в односторонньому порядку, постанова діє після її оприлюднення. Відповідно, не було довгого процесу, до якого всі звикли, коли змінюється закон, йде обговорення, голосування в першому й другому читанні, обговорення в комітетах. Тому це й було для всіх несподіванкою.
— Як Експертна служба МВС визначає «ринкову вартість» автомобіля? Як працює калькулятор?
— В постанові є 2 варіанти, як можна підтвердити ринкову вартість. Перший: якщо ви не хочете звертатись до експерта, ви можете запропонувати витяг із наявної системи, яка в нас працює. Є спеціальний калькулятор, який знаходиться на державному сайті Міністерства економіки України. Називається він «Транспортні засоби: розрахунок вартості». Там є вкладка «Для цілей оподаткування операцій з продажу або обміну об’єктів рухомого майна». І там ви можете вибрати марку, модель, рік випуску, і подивитись, яку ціну цей калькулятор покаже. Якщо вас це влаштовує — можете дати витяг з калькулятора і цього достатньо.
Є другий варіант. Середньоринкова ціна для цієї марки й моделі на вашу думку є нижчою або вищою. Тоді ви можете прийти до експерта, який як уповноважена особа складає відповідний висновок і зазначає певну ціну. На цю ціну може впливати і стан, і пошкодження. Кожен експерт, якщо дивитись на норми законів, може оцінити один і той самий автомобіль як 5 000 доларів, так і в 55 000 доларів. Але, знову ж таки, в експерта є методологія, за якою він працює.
— Чи нараховується податок при продажу за дорученням?
— Продажу «за довіреністю» в принципі не існує. Довіреність — це коли я, власник, даю право (довіряю) комусь управляти автомобілем. Але я залишаюсь власником. Тобто, навіть якщо ви комусь дали гроші за машину і фізично вона у вас, і документи, свідоцтво про реєстрацію у вас на руках, і у вас є довіреність від власника — це не робить з вас власника цієї машини. Ви просто людина, яку уповноважили цією машиною розпоряджатися. Тобто, податку ви не заплатите, бо це не був продаж. Але й машина буде не ваша.
— Як ці зміни торкнуться свіжопригнаних авто?
— Якщо ви приганяєте машину особисто для себе або купуєте її в організації, яка цю машину привезла і продає її на транзитних номерних знаках, тобто, вона ще не проходила першу реєстрацію, то зміни ніяким чином не будуть торкатися. Бо автомобілі, які розмитнені, але ще не пройшли першу реєстрацію, є товаром. І ця фірма може продавати необмежену кількість цих машин в рік, не сплачуючи такого податку, як при перепродажі на внутрішньому ринку. Але сплачуючи всі податки як звичайна компанія, яка отримує прибуток. Тому це буде досить вигідна історія — приганяти автомобілі з-за кордону.
Повну версію бесіди дивіться у прикріпленому відео.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.