Сегмент електромобілів — наймолодший з усіх на українському авторинку, буквально зараз він формується, що робить спостереження за цими процесами надзвичайно цікавим. Фахівці Інституту досліджень авторинку опираючись на статистику перших реєстрацій електромобілів визначили десять найпопулярніших марок за минулі роки, які поповнювали наш автопарк.
Зараз в Українському автопарку понад 112 тисяч автівок групи BEV (Battery Electric Vehicle), з чого близько 110 тис. - легкові. Це чимало - наприклад у Польщі (станом на кінець червня 2024 року, згідно з даними аґенції SAMAR) налічувалось 68,6 тис. електромобілів загалом, з чого 62 тис. легкові. Тож попри всі труднощі різного штибу, український парк електромобілів майже удвічі більший за польський!
Пригадаємо, з якою інтенсивністю поповнювався цей парк. На наступній діаграмі видно, що перші помітні процеси почали відбуватися 10 років тому, з 2014-го. Насправді одиничні перші реєстрації електромобілів бували й раніше, але, для прикладу, у 2013 прибуло аж 10 електромобілів, що явно замала кількість для аналітики в межах чималої країни.
Наступний висновок з діаграми — продажі нових електричних авто сильно відставали від ринку вживаних. Перша ледь помітна активність у цьому підсегменті з’явилася у 2019-2021 роках, а вже більш-менш суттєвий обсяг нових був проданий 2023 року, також подає надії і поточний, 2024 рік, дані якого зображені за підсумками першого півріччя.
Важливо зазначити, що продажі нових електромобілів не тотожні статистичній активності офіційних дилерів — у цьому статусі першу реєстрацію проходили чимало авто марки Tesla, представництво якої відсутнє в Україні, також є частина електроавто китайського виробництва, привезена незалежними імпортерами без участі «офіціалів». З цієї причини аналітиками ІДА було прийнято рішення далі рахувати поповнення автопарку сумуючи перші реєстрації нових та вживаних електромобілів.
- Потрібен електромобіль у наявності, або «під ключ» з Європи чи США — West Auto Hub допоможе з цим!
Тепер про марки: насамперед варто зважити, що 10 років тому ціни на електромобілі були в рази вищими, ніж зараз, крім того, за деякими моделями були черги, з часом очікування від кількох місяців до навіть років. На додачу вибір варіантів був значно скупіший, ніж сьогодні — виробники не надто активно включалися у конкуренцію з тодішніми піонерами ринку, такими як Tesla, спостерігаючи збоку, чим все це закінчиться. Однак, не закінчилось, і більшості відомих марок таки довелося представити публіці по декілька електрифікованих, або й заново розроблених електромобілів.
Першість у цьому заліку на українському авторинку тривалий час утримував Nissan, фактично завдяки одній «народній» моделі — Leaf. Прийнятна ціна, достатній простір у салоні, невеликий, та все ж достатній для більшості запас ходу зробили цю модель наймасовішою на українському авторинку та, відповідно, у парку електромобілів. Зараз на українських дорогах майже чверть усіх електромобілів — це саме Nissan Leaf, таких налічується 25,3 тисячі, нагадаємо, при сумарному розмірі парку дещо більшому за 100 тис.
Проте далі лідерство захопив Volkswagen, завдяки конкуренту «Ліфа» — e-Golf, ціни на який у Європі знизилися до прийнятного українському покупцеві рівня, а також завдяки ще одній, уже не бюджетній моделі — кросоверу ID.4 Crozz, китайського походження.
Врешті, у 2024 (нагадаємо — за підсумками першого півріччя) першість дістається Tesla. Інноваційні електромобілі преміумкласу щороку ставали все доступнішими, а вкупі з найкращими характеристиками щодо потужності, запасу ходу й оснащення дозволили цій марці стати № 1 в Україні. Шкода, що досі в Україні немає жодного зарядного пристрою Supercharger, а також відсутні офіційні СТО та представництво марки.
На початках електромобілізації, чи то краще сказати «електрифікації автопарку», до трійки лідерів також потрапляли Ford (завдяки Focus Electric) та BMW, по суті з єдиним на той час варіантом i3. Який на момент виходу на ринок виглядав таким, що випереджає свій час, а зараз так, ніби той час десь непомітно минув.
Зовсім зникла марка BIO Auto, про яку варто згадати хоча б тому, що ці китайські електричні авто почали продавати в Україні значно раніше, ніж автомобільній спільноті стало відомо про Tesla й Ілона Маска — ще наприкінці 90-х років минулого століття. Проте закріпитися на ринку цій марці не вдалося — її витиснули більш технологічні конкуренти, а зараз легковики BIO Auto навіть рідкість на внутрішньому вторинному ринку.
Цікаво відстежується тенденція щодо преміальних марок, а саме як зростає їхня присутність (позиція у Топ-10) з часом, тобто синхронно з тим, як продукція стає доступнішою. Насамперед це стосується Audi, та вже не раз згаданої Tesla. І обернено пропорційно впала популярність одного з найдоступніших на той час варіантів — мікрокара Smart ED.
Поступово зростала популярність Hyundai, паралельно з розширенням модельного ряду — Ioniq, Kona, згодом Ioniq 5. Впевненим «середняком» тримається Renault, свого часу завдяки вже майже забутому Fluens Z.E., далі — міському ZOE.
Ще з цікавого — поява у 2024 році на 10 позиції Jaguar, при тому, що під цією маркою випускається лише один електричний кросовер I-Pace, проте його ціна на «вторинці» зараз така (від $22...25 тис.) що дозволило йому потрапити у ці витяги українського мас-маркету «електричок». Тут же варто згадати про BYD — одного з найбільших світових виробників електромобілів, щоправда, поки не надто розповсюджений у нас. Але, 10 місце торік, 7 зараз, і хто зна, де опиниться ця «чисто-китайська» марка у наступні роки. Можливо, у цій таблиці вона буде й не одна, адже значну частину парку Honda та Volkswagen складають теж китайські авто, вироблені для тамтешнього ринку.
Кількісний розрив між учасниками наведеного Топ-10 для поточного року такий, що не обіцяє значних перестановок у наступних періодах. Однак якщо такі відбудуться — ми неодмінно про це повідомимо у наступних оглядах ринку електромобілів в Україні.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.