Кількість перереєстрацій авто у Дії рекордно зросла. Підсумки травня
Переоформлення автотранспорту в Дії — порівняно нова послуга, яка стала доступна українцям з грудня 2023 року. Продавцеві та покупцеві тепер не обов’язково звертатися до сервісного центру МВС щоб подати оригінали документів й там же отримати нове свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та номерні знаки. Також до категорії опційних віднесена послуга експертного огляду автомобілів — скористатися нею при перепродажу машини можна за власним бажанням, але не в обов’язковому порядку, як це було раніше.
Фахівці Інституту досліджень авторинку на основі відкритих даних ГСЦ МВС вивчили статистику використання послуги з продажу авто в Дії, замовлення нових номерних знаків впродовж травня 2024 року (фактично — більшість даних буде від початку запровадження послуги), й готові поділитися результатами цього дослідження.
За допомогою Дії можна переоформити легковий автомобіль, мотоцикл або мопед. За умови що це перший (і єдиний) продаж котрогось зі згаданих ТЗ у році, бо в іншому разі виникає обов’язок сплати податку з цієї операції, який не поки адмініструється в Дії, тому при другому та наступному продажах слід звертатися в СЦ МВС. Ці три категорії включені надалі у всі числові дані.
Протягом травня щодо зазначених типів ТЗ загалом було укладено 186 тис. угод купівлі-продажу. Включно з тими, що оформлені у Дії.
Дистанційною послугою скористалися 45,6 тис. разів, що складає 24,5% від сумарної кількості усіх угод купівлі-продажу, укладених у травні 2024 року.
Загальна популярність цієї послуги у першому кварталі щомісяця зменшувалася: у січні частка оформлених продажів за допомогою Дії складала 12,5% (нагадаємо, що враховано лише ті три категорії, які можна переоформити дистанційно), у лютому вже 11,8%, у березні — 10,6%. Далі, у квітні, частка охочих «переписати» автомобілі без відвідин СЦ МВС зросла до 22,9%, після чого у травні було побито цей рекорд новим значенням: 24,5%!
Порівнюючи місяць до місяця, загальне зростання кількості перереєстрацій щодо трьох категорій ТЗ, які можна продавати в Дії, склало 25,4%, а дистанційно переоформлених ТЗ — 55,2%.
Такі «сплески активності ринку» насправді не означають прямого збільшення кількості фактичних угод — більшість з них це «переписування» другого або більше ТЗ на інших осіб, до чого спонукають автовласників нові закони про мобілізацію, у яких міститься норма щодо можливого вилучення транспортних засобів на потреби ЗСУ у тих осіб, які володіють більше ніж одним автомобілем.
Травневі обсяги стали другим «стрес-тестом» (після квітня) в реальних умовах щодо пропускної здатності системи, за якої не сталося відмови, навіть при тому, що кілька днів послуга була недоступною у зв’язку з технічними причинами, про що заздалегідь повідомляв ГСЦ МВС.
- Цікавитесь «свіжопригнаними»? Замовте авто «під ключ» з Європи у компанії West Auto Hub!
Покупець, який оформлює авто в Дії, має можливість вибору — залишити номерні знаки попереднього власника (крім тих, які належать до категорії платних, з окремими комбінаціями цифр — 1234, 7777 тощо), або ж замовити нові таблички, цифрову комбінацію для яких теж можна вибрати (послуга з вибору оплачується додатково). У травні нові номерні знаки з індексом DI, які будуть доставлені до зазначеного відділення «Укрпошти», замовили 2,9 тисячі разів (6% користувачів). Значно менше, ніж у попередні періоди, коли частка нових номерів складала майже 14%. І що ще один доказ того, що транспортні засоби здебільшого змінювали юридичного власника в рамках сім’ї чи родини.
Найчастіше в Дії переоформлювали легкові автомобілі — 97,5%. Мотоцикли отримали частку 2,5%, найменше дистанційно укладених угод купівлі-продажу було щодо мопедів, лише 0,1%.
Загальна картина за віком, марками й моделями автотранспорту, продаж якого був оформлений у Дії, повторює картину внутрішнього ринку, відповідно, у дещо зменшеному масштабі.
Сумарно, від моменту запуску послуги з дистанційного переоформлення легковиків, мопедів та мотоциклів у Дії, нею скористалися 107 тисяч разів.
Оскільки у квітні й травні вплив на статистику дистанційних переоформлень (та авторинок загалом) мали нетипові зовнішні чинники, для отримання «чистої» статистики, ймовірно, доведеться зачекати ще місяць, або й кілька, коли хвиля перереєстрації «зайвих» автомобілів вщухне. При цьому не виключено, що невдовзі ми почнемо збирати й опрацьовувати ще один масив інформації — про розмитнення в Дії, підготовка до впровадження якого, за інформацією від наших джерел у Парламенті, ведеться досить активно.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.