На основі даних, наданих Європейською асоціацією автовиробників ACEA, аналітики Інституту досліджень авторинку за підтримки IBRM Samar підготували таблицю, яка показує частки нових легкових електрокарів (BEV) на ринках окремих європейських країн у 2024 році.
За даними ACEA, у 2024 році в Європі було зареєстровано 1 015 381 нових легкових автомобілів, що на 11,5% більше, ніж у попередньому році. З них 11,9% були електромобілями, яких налічується 120 926 одиниць, а приріст таких склав 29,3%.
Беззаперечним лідером щодо частки електрокарів серед проданих нових легковиків залишається Норвегія, де в січні легкові авто групи BEV склали 92,1% реєстрацій. На другому місці Ісландія з часткою 37,0%. Понад 20% частка електромобілів також склала у наступних країнах: Данія (35,3%), Швеція (28,8%), Нідерланди (25,3%), Фінляндія (24,1%). ), Люксембург (21,5%) і Бельгія (21,4%).
І всього 0,3% бракнуло у січні українському ринку нових авто, аби потрапити до щойно названої групи лідерів, де частка електромобілів складає понад 20%. Результат України — 19,7%, а в кількісному вимірі — 894 перших реєстрації легковиків групи BEV. І це 9 місце у списку з 32 країн!
Насправді ж наша позиція ще вища, принаймні на 2-3 сходинки, оскільки в Україні відсутнє офіційне представництво Tesla, а машини цієї марки мають кількісну першість на вторинному ринку, до якого часто (під час першої реєстрації) зараховуються і цілком нові автомобілі. Також є чимала частина електроавто з Китаю, імпортованих незалежними дилерами, які не мають офіційних угод з виробником, тому реєструють фактично нові авто як вживані, щоб уникнути юридичних претензій від «офіціалів».
- Норвегія — 4 717 шт., 92,1%
- Ісландія — 169 шт., 37,0%
- Данія — 3 126 шт., 35,3%
- Швеція — 4 936 шт., 28,8%
- Нідерланди — 8 713 шт., 25,3%
- Фінляндія — 1 587 шт., 24,1%
- Люксембург — 779 шт., 21,5%
- Бельгія — 9 995 шт., 21,4%
- Україна — 894 шт., 19,7%
- Мальта — 74 шт., 17,1%
- Франція — 20 017 шт., 16,4%
- Австрія — 2 823 шт., 16,1%
- Португалія — 2 494 шт., 15,8%
- Швейцарія — 2 364 шт., 15,5%
- Сполучене Королівство — 20 935 шт., 14,7%
- Ірландія — 4 095 шт., 13,0%
- Румунія — 1 631 шт., 12,8%
- Німеччина — 22 474 шт., 10,5%
- Естонія — 136 шт., 8,6%
- Латвія — 86 шт., 7,2%
- Словенія — 295 шт., 7,0%
- Литва — 126 шт., 5,9%
- Іспанія — 3 375 шт., 4,9%
- Угорщина — 374 шт., 4,7%
- Болгарія — 135 шт., 4,3%
- Кіпр — 65 шт., 4,3%
- Греція — 450 шт., 3,5%
- Чехія — 575 шт., 2,8%
- Словаччина — 217 шт., 2,7%
- Польща — 1 129 шт., 2,6%
- Італія — 2 961 шт., 2,1%
- Хорватія — 82 шт., 1,8%
Якщо говорити не про частку електромобілів у продажах нових, а про абсолютну кількість — позиція України буде вісімнадцятою. Що загалом теж непогано - це приблизно посередині списку. Однак саме кількісний рейтинг не можна вважати достатньо об’єктивною оцінкою, оскільки варто враховувати інші фактори — насамперед населення кожної країни, внутрішню стабільність, стан економіки, загальний добробут, а також наявність державних програм з підтримки покупців електрокарів — субсидій, пільгових кредитів тощо.
В Україні з категорії пільг присутнє майже «нульове» розмитнення (при імпорті слід сплатити лише акциз за електромобіль), однак ці податкові «канікули» триватимуть до визначеної дати — 31 грудня 2025 року. Далі імпорт електрокарів (якщо ці пільги не буде продовжено) відбуватиметься з нарахуванням повного набору податків — мита, акцизу й ПДВ. Що потягне зростання цін на BEV щонайменше на 30%. Звільнення на постійній основі залишатиметься лише від внеску в Пенсійний фонд (3-5% від вартості ТЗ) за першу реєстрацію автомобіля з електродвигуном. Очевидно, що після подорожчання електрокарів на третину навряд чи збережуться поточні темпи поповнення автопарку ними.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.