Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстраційних дій з новими легковими автомобілями у 2023 році, та визначили найпопулярніші марки і моделі, а також розподіл ринку за класами, пальним та групи покупців у сегменті.
Минулий рік для сегмента нових авто закінчився з помітним, більш ніж удвічі зростанням обсягів: новими вперше зареєстровано майже 63 тисячі легкових автомобілів, що на 61% більше, ніж було у 2022 році. До цієї кількості входять як імпортні, так і виготовлені (або переобладнані) на українських підприємствах легковики, яких минулого року було 6,1 тис. шт. І це теж більше, на 47,5%, ніж було в аналогічному попередньому періоді.
У січні-лютому цей сегмент ринку, що видно на діаграмі, продовжував набирати оберти, з близько 3,5 тис. авто в місяць до середніх 5,6 тис. шт., з невеликим зниженням у грудні до 5,5 тис. Загалом же діаграма для 2023 року виглядає значно впевненіше, ніж для 2022-го, коли нормальний темп життя українців перервало повномасштабне вторгнення окупантів з рф.
Переважали продажі автомобілів загального призначення, таких було зареєстровано 93,6%. Спеціалізованих (авто для медичних служб, поліції тощо) відповідно було реалізовано 6,4%.
Більшість легкових машин купували приватні покупці, частка таких торік склала 66,5%. Юридичні особи придбали 33,5% нових легковиків. Протягом року розподіл часток між цими групами покупців не надто змінювався, лише у грудні, як це відбувається майже щороку, фірми дещо активніше купували нові авто, що частково пов’язано з деякими бухгалтерськими особливостями у приватних компаній, та потребами «освоїти» кошти, що залишились на кінець року у державних структурах.
Вподобання українських покупців щодо класів автомобілів виявилися доволі однозначними — понад 80% нових легковиків, куплених торік, належали до групи SUV (різних габаритних підсегментів). Клас «С» обрали 6,1% покупців, «D» — 3,8%, мінівени зацікавили 3,1%, міські машини групи «В» — 2,7% клієнтів автосалонів. Легковиків бізнес-класу («Е») було продано 1,7%, класу «преміум» («F») — один відсоток. Усі інші мають частку меншу за 1%.
Розподіл за частками пального / силових установок виглядає наступним чином: перевага за бензиновими версіями, частка яких склала 45,6%. Дизельних нових авто купили 25,1%, з гібридними силовими установками — 17,1%, з яких 13,1% бензоелектричні, 4% генерують енергію за допомогою дизельного двигуна. Електрокари зайняли досить помітні 11,5%, і тут варто зазначити, що якби не активність незалежних дилерів, та ризиковість українських покупців, готових купувати авто окремих моделей без гарантії, то подібного результату у сегменті нових досягти точно б не вдалося. Найменша частка за пальним у легкових машин, у заводському виконанні оснащених газобалонним обладнанням — таких було всього 0,6%.
Наступна інформація, хоч не є вкрай важливою для статистичної оцінки стану ринку, тим паче що такий параметр як колір, у зв’язку з перебоями постачання в окремих дилерів, минулого року вдавалося вибирати не кожному покупцеві, однак для повноти картини було вирішено включити ці дані до загального звіту. Який і без цього найповніший з усіх відкритих джерел в Україні.
Топ-20 марок нових авто
У 2023 році найбільших успіхів у торгівлі новими авто вдалося досягти дилерам Toyota, з часткою 14,6% та 9,2 тисячі реалізованих легковиків.
На другому місці Volkswagen, 9,4% та 5,9 тисячі нових авто. При цьому варто зазначити, що автомобілі цієї марки до категорії нових потрапляли не лише від офіційних дилерів, а й від незалежних, які здебільшого ввозили електричні кросовери сімейства ID з Китаю. І, як було згадано вище — якби не активність цих незалежних або мультибрендових дилерів, кількість яких постійно зростає у відповідь на ринковий попит, підсумки щодо електромобілів у сегменті нових були б значно скромнішими. До того ж чимало покупців через брак автомобілів на складах офіційних дилерів були б вимушені або відкласти купівлю нового авто, або ж обирати варіанти з пробігом.
Третя сходинка у рейтингу марок у Renault, з часткою 8,3% та 5,2 тис. автомобілів. Четверта — у Skoda, з підсумком 7,2% у сегменті та 4,6 тис. легкових машин.
Замикає першу п’ятірку BMW, чиї нові авто вибрали 6,6% покупців, що у кількісному вимірі складає 4,1 тис. нових легковиків цієї німецької марки.
- Toyota — 9 184 шт.
- Volkswagen — 5 910 шт.
- Renault — 5 207 шт.
- Skoda — 4 560 шт.
- BMW — 4 140 шт.
- Hyundai — 3 176 шт.
- Mercedes-Benz — 2 703 шт.
- СКС — 2 360 шт.
- Suzuki — 2 358 шт.
- Mazda — 2 264 шт.
- Nissan — 2 001 шт.
- Lexus — 1 889 шт.
- Audi — 1 454 шт.
- Peugeot — 1 438 шт.
- Citroen — 1 350 шт.
- KIA — 1 330 шт.
- Honda — 1 309 шт.
- Chery — 1 122 шт.
- Land Rover — 963 шт.
- Volvo — 897 шт.
Топ-20 моделей нових легкових авто
Серед моделей нових легковиків у 2023 році першість здобув Renault Duster, у виконанні для загального ринку (на 7 позиції ця ж модель, але переобладнана під потреби поліції, яка зазвичай не потрапляє на відкритий ринок, однак включена до загального рейтингу проданих автомобілів). Румунський кросовер з французькою емблемою розійшовся у кількості 4 тисячі штук.
Друге місце у Toyota RAV4 — давнього конкурента «Дастера», з яким «японець» змагається за лідерство не перший рік. Цих кросоверів купили 2,9 тис. шт.
Третій у списку — Volkswagen ID.4, (2,6 тис. шт.) популярність якого стрімко зростала протягом минулих двох років, й у відповідь на це незалежні дилери намагалися задовольнити попит покупців, імпортуючи цю електричну модель з Китаю.
На четвертому місці Mazda CX-5 з підсумком 1,7 тис. шт., на п’ятому — Hyundai Tucson, на користь якого свій вибір зробили 1,5 тис. покупців.
- Renault Duster — 4 019 шт.
- Toyota RAV-4 — 2 931 шт.
- Volkswagen ID.4 — 2 615 шт.
- Mazda CX-5 — 1 655 шт.
- Hyundai Tucson — 1 484 шт.
- Toyota Land Cruiser Prado — 1 455 шт.
- Renault Duster (поліц.) — 1 326 шт.
- Skoda Kodiaq — 1 302 шт.
- Suzuki Vitara — 1 269 шт.
- Nissan Qashqai — 1 208 шт.
- Toyota Camry — 1 207 шт.
- Skoda Octavia — 1 152 шт.
- Toyota Corolla — 1 129 шт.
- Mercedes-Benz GLE-Class — 1 058 шт.
- KIA Sportage — 1 028 шт.
- Volkswagen Touareg — 1 009 шт.
- BMW X5 — 988 шт.
- Renault Express — 835 шт.
- Suzuki SX-4 — 785 шт.
- Volkswagen Tiguan — 716 шт.
Попри порівняно невеликі обсяги (якщо порівнювати їх з підсумками торгів в інших європейських країнах) ринок нових авто торік в Україні був досить стабільний, і навіть певний час демонстрував зростання. Допомагали минулого року покупцям нових авто задовольнити свої потреби і незалежні дилери, яких часом окремі джерела некоректно називають «сірими», в тому числі з помітним внеском у поповнення нашого автопарку електромобілями, що ще один плюс. Адже як свого часу сказав Авраам Лінкольн — «Успіх приходить до тих, хто діє, а не до тих, хто мріє».
- Як почався для сегмента нових авто 2024 рік — можна ознайомитися у цьому огляді.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.