Поштовхом до створення цього огляду стала низка публікацій — спочатку в закордонних, згодом — і в місцевих ЗМІ, у яких йшлося про значні темпи поповнення українського автопарку електромобілями, і взагалі інтерес до них на ринку країни, частина якої окупована, до того ж тривають активні бойові дії. Також у цих статтях часто згадуються ціни на електромобілі, які можуть бути нижчими, ніж на інших ринках.
Експерти Інституту досліджень авторинку перевірили цю інформацію, і дійшли висновку, що протягом 2023 року ціни на вживані електромобілі в Україні справді істотно знизилися — загалом на $3000. Зрозуміло, що для команди аналітиків лише констатувати факт — замало, тому й було прийняте рішення дослідити питання глибше — чому «транспорт майбутнього» настільки «просів» у своїй ринковій вартості.
Для того, щоб розмова була максимально предметною, дослідження буде проведене в рамках одного бренду — Tesla, оскільки саме ці автомобілі зараз кількісно лідирують на українському вторинному авторинку, крім того, зниження цін на ці авто, що належать до групи «преміум», найбільш помітне.
З-поміж чотирьох основних моделей цього американського виробника, наймасовішою за підсумками торгів у 2023 році була Model 3. Roadster за весь час прибуло 5 шт., проте в робочому стані присутній в Україні в одному екземплярі, пікап Cybertruck поки ще не прибував.
Зріз середніх цін, отриманий на основі вивчення даних, зібраних агрегатором Automoto.ua, який опрацьовує близько 100 сайтів з продажу автотранспорту в Україні, показує, що середні ціни, зазначені в оголошеннях про продаж легкових машин Tesla за рік знизилися від 20,2% на Model Y до 27,7% на Model S.
На практиці це значить, що середня різниця, виражена у грошах, які запитували власники на початку 2023 року, та в його кінці, складає близько $10 000. Також «просіли» мінімальні ціни: зараз цілком реально відшукати Model S на ходу (перших випусків) за ціною від $15 000, значно новішу (проте дещо меншу за габаритами) Model 3 — від $20 000. Рік тому ці запити були на згадані $10 тис. вищими.
Якщо ще раз звернути увагу на один зі слайдів, що вище, на котрому наведена деталізована інформація про авто марки Tesla, для продовження дослідження важливі дві величини: понад 70% цих авто новоприбулі (імпортовані), а загалом з них 80% раніше були куплені на майданчиках страхових аукціонів, тобто бували в ДТП чи мали інші пошкодження (град, вандалізм, викрадення, затоплення тощо). Ці числа спонукають звернутися до статистики (історії) середніх цін на американських аукціонах, оскільки саме звідти й прибуває більшість електромобілів Tesla.
Для наймасовішого на ринку автомобіля, Model 3, за даними аналітичного порталу autoAstat, середня ціна лота на початку 2023 року становила $20 006. Станом на початок 2024 року порядок чисел наступний: середня ставка $10 850, мінімальна — $100, максимальна — $29 675. З цього набору чисел найважливіше те, що середня ставка за рік знизилася на 45,8%. Тобто, майже наполовину.
- Читайте також: підсумки ринку електромобілів за січень-2024
Легкові електромобілі в Україні звільнені від більшості податків на імпорт (зберігається лише акциз, 1 євро за 1 кВт-год акумулятора), та від збору за першу реєстрацію. Однак вони не звільнені від аукціонних зборів, страхування, вартості доставлення з Європи чи США, сертифікації, та потреби у ремонті (якщо розглядати аукціонні машини).
Відповідно, зниження середньої «вхідної» ціни на аукціонах на 45,8% цілком логічно потягло зниження цін на нашому ринку автомобілів, що готові до продажу «під ключ», на 25,7%, якщо говорити про Model 3. Подібні принципи справедливо застосувати й до інших моделей — з різницею у кілька відсотків зменшення середньої вартості лота у них буде подібне.
Проте це не всі чинники: пропозиція з електромобілями знову почала помітно обганяти попит на них. Зокрема, активних оголошень про продаж Tesla зараз утричі більше, ніж фактично куплених машин впродовж місяця. Що так чи інакше змушує частину продавців поступитися ціною для пришвидшення продажу. До цього ще можна додати природне старіння, за якого ціни на ринку на автомобілі знижуються: продажі Model S розпочалися понад 10 років тому, у 2012, Model X — у 2015, Model 3 — у 2017, Model Y — у 2020 році.
Чому Tesla дешевшає?
Отже, істотне зниження цін на вживані електромобілі, зокрема Tesla, справді відбулося і частково продовжує відбуватися. Причинами цього явища стало те, що значна частина ринку (80%) поповнюється аукціонними авто, на які за рік середня ставка зменшилася удвічі, збільшення пропозиції (та її потрійна перевага над попитом), а також природне старіння ранніх моделей. Крім цього торік відбувалося зниження цін на нові авто Tesla, що теж мало вплив на вторинний риок.
- Щодо прогнозів, скільки ще триватиме це зниження цін та де його «крайня точка» — така інформація надається лише за окремим запитом.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.