Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні у січні й визначили найпопулярніші моделі у трьох сегментах автобусів: імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових.
Динаміка ринку автобусів
У січні 2024 року українські перевізники придбали 686 нових та вживаних автобусів. Це на 19,3% більше, ніж за аналогічний період минулого року, але на 5,5% менше, ніж було у грудні-2023. Пік торгів у сегменті автобусів припав на серпень минулого року, далі попит на цей вид пасажирського транспорту щоразу знижується.
Більшість автобусів купили на внутрішньому ринку: 543 шт., що склало 79,2% від загальної кількості.
З-за кордону привезли 8,2% вживаних автобусів від загальної кількості: 56 штук.
Також у минулого місяця вперше зареєстрували 87 нових автобусів: 81 з цього числа був виготовлений або переобладнаний в Україні (11,8%), 6 шт. прибули із-за кордону (0,9%).
Найпопулярніші автобуси на внутрішньому ринку
Лідером внутрішніх перепродажів залишаються автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter, таких купили 155 одиниць. Значна частина цих транспортних засобів свого часу була переобладнана у пасажирські автобуси із вантажних авто.
На другому місці Volkswagen LT з результатом 33 машини. На третьому — БАЗ А079 «Еталон» (31 шт.), на четвертій позиції Iveco Daily (28 шт.);
Замикає п’ятірку «Богдан» А-092 (24 шт.).
Загалом на внутрішньому ринку більшість складають автобуси малої та середньої місткості.
- Mercedes-Benz Sprinter — 155 шт.
- Volkswagen LT — 33 шт.
- БАЗ/ЧАЗ А079 «Еталон» — 31 шт.
- Iveco Daily — 28 шт.
- Богдан/Ataman A-092 — 24 шт.
- Рута 25 — 19 шт.
- Mercedes-Benz TN/T1 — 15 шт.
- БАЗ 2215 — 15 шт.
- Volkswagen Crafter — 13 шт.
- Van Hool T9 — 13 шт.
- Mercedes-Benz Vario — 13 шт.
- Mercedes-Benz T2 — 13 шт.
- ПАЗ 3205 — 10 шт.
- Рута 20 — 9 шт.
- Ford Transit — 8 шт.
- ПАЗ 4234 — 8 шт.
- Стрий Авто A075 — 7 шт.
- ГАЗ 3221 «Газель» — 6 шт.
- Mercedes-Benz Tourismo — 5 шт.
- Богдан/Ataman A-093 — 5 шт.
Середній вік автобусів, котрі продавали на внутрішньому ринку у січні, склав 17,9 року. на рік більше, ніж було у січні-2023.
Найпопулярніші вживані автобуси, привезені з-за кордону
Внаслідок великої кількості законодавчих обмежень, із-за кордону сьогодні привозять небагато автобусів. На такі транспортні засоби діє обмеження екологічного стандарту не нижче «Євро-5», а розмір акцизного податку у 50 разів більший на автобуси віком понад 8 років, що робить їх імпорт економічно невигідним.
У січні першість отримали автобуси на базі Mercedes-Benz Sprinter, таких прибуло 11 шт. На другому місці подібний до очільника списку Volkswagen Crafter, з підсумком 8 «свіжопригнаних» автобусів.
Третє місце в автобуса великої місткості VanHool Astromega, які поповнили український автопарк у кількості 5 одиниць. На четвертому — міський варіант Mercedes-Benz Citaro (4 шт.). Замикає п’ятірку новоприбулих автобусів ще один «турист» Volvo B12 (3 шт.).
- Доставити з Європи, розмитнити, сертифікувати та зареєструвати автобус може допомогти партнер ІДА — компанія West Auto Hub.
- Mercedes-Benz Sprinter — 11 шт.
- Volkswagen Crafter — 8 шт.
- Van Hool Astromega — 5 шт.
- Mercedes-Benz Citaro — 4 шт.
- Volvo B12 — 3 шт.
- Iveco Wing — 3 шт.
- Irizar PB — 3 шт.
- Van Hool TDX-27 Astromega — 2 шт.
- Setra S500 — 2 шт.
- Mercedes-Benz Tourismo — 2 шт.
- MAN Lion’s Coach — 2 шт.
- VDL Synergy — 1 шт.
- VDL Citea — 1 шт.
- VDL Ambassador — 1 шт.
- Renault Master — 1 шт.
- Opel Movano — 1 шт.
- MAN SE — 1 шт.
- Iveco Kapena — 1 шт.
- Irisbus Iveco Tema — 1 шт.
- Irisbus Iveco Crossway — 1 шт.
Середній вік автобусів, котрі привозили з-за кордону вживаними, склав 12 років.
Найпопулярніші нові автобуси
Більшість нових автобусів, які українці вперше зареєстрували у січні, це продукція українських підприємств: 8 з 12 моделей були виготовлені або переобладнані новими в заводських умовах в Україні. Перше місце зайняв Богдан А-093 (30 шт.), друге — БАЗ А081 «Еталон» (16 шт.), третє — невеликий туристичний автобус Temsa Prestij SX (12 шт.).
Також до п’ятірки потрапили ЗАЗ А08 (11 шт.) та Богдан А-092 з кількістю перших реєстрацій 7 шт.
- Богдан/Ataman A-093 — 30 шт.
- БАЗ А081 «Еталон» — 16 шт.
- Temsa Prestij SX — 12 шт.
- ЗАЗ A08 — 11 шт.
- Богдан/Ataman A-092 — 7 шт.
- Ford Transit — 3 шт.
- JAC Sunray — 2 шт.
- Ataman D-093S201 — 2 шт.
- AR-SB-29-Temsa (шкільний на базі Temsa) — 1 шт.
- СКС VWCR-17 (на базі Volkswagen Crafter) — 1 шт.
- РУТА 22С — 1 шт.
- ПАЗ 4234 — 1 шт.
Розібравшись з усіма сегментами ринку автобусів, залишається загадкою лише одне — яким чином на другому році повномасштабної війни до списку нових автобусів міг потрапити «пазік» (ПАЗ 4234), який виробляють у рф (або білорусі), конструкції, яка розроблена понад 20 років тому. Очевидно, що пояснення цьому є, проте навряд чи колись воно стане відоме широкому загалу.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.