Всі новини

Про український авторинок згадали в Сан-Франциско

Один випадок — говорить весь світ

Поштовхом для створення історії, опублікованої журналом Wired (офіс якого знаходиться у Сан-Франциско), котра частково буде описана далі (і яку вже передрукували чимало провідних світових видань — Forbs, CNBC, Fortune, Digg, EHN.org, EV World, CarBuzz, CarExpert, а також про це «розрослися» чималі дискусії на Reddit та X) став всього один кросовер Tesla, який після потрапляння у ДТП в Канаді через якийсь час «ожив» у мобільному додатку попереднього власника.

Автомобіль, який місцевими страховиками був визнаний знищеним (так званий «тотал»), і не підлягав відновленню, з’явився в Україні, у цілком справному стані, і виглядав навіть дещо цікавіше, ніж поки був у руках попереднього власника — принаймні так сказав про свою колишню машину сам Макс, власник Tesla Model Y із Ванкувера, який і потрапив на цьому електромобілі в ДТП.

При цьому, за словами цього ж канадійця, який сам працює автомеханіком, автомобіль вилетів з дороги на великій швидкості, кілька разів ударився об бетонні бар’єри, отримав пошкодження з усіх сторін, колеса були розірвані, а з машини почала витікати охолоджуюча рідина. А те, що авто «ожило» і з’явилося на картах десь поблизу Умані лише порадувало Макса — адже він не вірив, що після таких пошкоджень коли-небудь його автівка повернеться до життя.

Чому більшає «тоталів»?

Звичайно, йдеться не про одну окремо взяту історію — їх тисячі. При чому є чимало таких, де автомобілі мали справді незначні пошкодження, однак страхові комісари видають їм сертифікати про повне знищення. В одному з фрагментів статті на Wired (яку ми не можемо опублікувати повністю, оскільки вона доступна лише за передплатою), йдеться про те, що американські страховики самі вважають що надто часто списують цілком придатні до відновлення автомобілі, насамперед — електричні. Причини цьому — брак механіків, які знаються саме на електрокарах, та юридичні нюанси щодо роботи з тяговими батареями, в результаті чого, побоюючись відповідальності за відновлене авто з потенційно небезпечним акумулятором, автосервіси не бажають братися за їхній ремонт, навіть якщо він досить простий.

Оскільки подібні фактори не стримують автомеханіків з України, вони охоче беруться за відновлення більшості аукціонних електромобілів з країн Америки. Хоча через війну та блокування українських морських портів окупантами доставлення машин із-за океану подорожчало.

Чи всі «Тесла» — «битки»?

Інститут досліджень авторинку на запит журналу Wired надав певні статистичні дані та деяку інформацію про наш авторинок загалом, які були використані у статті про «Теслу», котра «ожила», однак ми вирішили дещо розширити цю картину вже на власних електронних шпальтах, додавши деякі дані про походження електромобілів. Почнемо з марки Tesla, про яку досі йшла вся мова. За минулі неповні 3 роки (2021, 2022 та 10 місяців 2023) український автопарк поповнився цими електромобілями у наступній пропорції:

  • 2,5% — вироблені в Європі
  • 5% — вироблені в Китаї
  • 92,5% — вироблені в США

Сумарно за згаданий період відбулося 9355 перших реєстрацій електромобілів марки Tesla, понад 90% з яких — американські. Не всі вони були аукціонним товаром: певна частина їх прибула у стані нових, або вживаними, але без пошкоджень (найчастіше — рідкісні спецверсії з розширеними комплектаціями або максимальної потужності). Експерти Інституту досліджень авторинку перевірили, про яку кількість з новоприбулих авто з країн Америки є записи в архівах тамтешніх аукціонів, й отримали 96,7%. Тобто лише 3,3% машин прибуло без пошкоджень.

Дані Інституту досліджень авторинку для WIRED

Український парк електромобілів — не лише «Тесла»

Проте не слід поспішати ставити клеймо «битків» на всі електромобілі — доведемо це на прикладі наймасовішої в Україні моделі Nissan Leaf. За той же період, для якого ми отримували статистичні показники у попередньому розділі для всіх моделей «Тесла», український автопарк поповнився на 8623 шт. Nissan Leaf, які були вироблені у:

  • 46,2% — Великій Британії (європейські версії)
  • 38,9% — США
  • 14,9% — Японії

При цьому частка тих, котрі прибули з країн Америки, і щодо яких вдалося отримати архівні записи про аукціонні торги, склала 63%. Якщо ж визначити загальну частку «Ліфів», про які присутні дані щодо участі в ДТП або продажів через страховий аукціон, сумарна частка таких становить 29%.

Вхід у «преміум» за півціни

Ці дослідження дозволяють дійти наступного висновку — є чимало охочих отримати у власність автомобілі марки Tesla, які фактично належать до преміального сегмента і мають відповідні (високі) ціни, і це бажання спонукає до того, що ця частина власників готова змиритися з тим, що машина буде відновлена після отримання певних пошкоджень, однак стане значно доступніша за ціною.

Натомість у бюджетному сегменті, куди можна віднести Nissan Leaf, особливо коли йдеться про групу електромобілів, частка «аукціонних» авто значно менша — отже покупці таких авто скоріше налаштовані отримати автомобіль без негативних записів у його історії.

Не тільки «Тесла», не лише з пробігом

Ще один приклад — Volkswagen ID.4, кросовери, які здебільшого потрапляють до України з Китаю, у стані нових. Тобто цілком нових, і таких за той же період, що для двох попередніх прикладів, прибуло 2961 шт. Лише 97 шт. з них були вироблені у Німеччині, а про 20 з них присутні записи про участь в ДТП, щоправда, частина з яких відбулася вже в Україні, після першої реєстрації.

Якщо ж говорити не лише про електромобілі, а про український авторинок загалом, включаючи автомобілі, що імпортовані з усіх країн та продані раніше місцевими дилерами новими, таких, про які присутні дані щодо участі в ДТП (або отриманні подібних пошкоджень — внаслідок обстрілів, повеней тощо) близько 19%.

Першість на аукціонах у покупців зі США

За інформацією від аналітичної агенції Autoastat, на початку листопада найактивнішими покупцями пошкоджених автомобілів з аукціонів були мешканці США, за зазначений на діаграмі період вини придбали майже 50 тисяч транспортних засобів. Українські покупці потрапляють до першої десятки, однак з результатом у 40 разів меншим.

Кількість куплених на американських аукціонах автомобілів

«Битки» — є, проте український ринок та парк складаються не лише з них

Тож коли дивитися на питання ширше, й підкріпити його статистичними даними, стає зрозуміло, що Україна не є світовим центром «реінкарнації» аукціонних автомобілів, хоч подібне хибне враження й може скластися у читачів видання Wired (та інших ресурсів які цитують згаданий журнал, особливо фрагментарно), якщо вони не володітимуть повною інформацією, й розглядатимуть все виключно в рамках опису потоку «тотальних» електромобілів однієї марки.

Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.

Останні новини