Імпорт вживаних легковиків у 2022 скоротився на чверть, проте все ще існує. Топ-25 моделей року
У 2022 році українці привезли та зареєстрували 404,8 тис. шт. легковиків з пробігом з-за кордону. Понад половину з цієї кількості імпортували протягом часу дії так званого «нульового» розмитнення. В час війни мобільність виявилася надзвичайно важливою, завдяки чому попит на автомобілі залишається на високому рівні, а показники 2022 року виявилися лише на 24,2% нижчими за рекордний 2021. Експерти Інституту досліджень авторинку визначили, в яких областях та які автомобілі привозили з-за кордону найбільше протягом останніх 12 місяців.
Динаміка імпорту вживаних легковиків
У грудні 2022 року українці привезли з-за кордону 16,1 тис. легковиків з пробігом. Це — на 2,5% менше, ніж у листопаді та на −67,1% менше, ніж у грудні 2021 року.
Загалом із початку року українці імпортували 404 080 вживаних легковиків. Такий показник виявився лише на −24,2% гіршим за найуспішніший в історії українського авторинку 2021 рік. Досягти цього вдалося завдяки запровадженню так званого «нульового» розмитнення у квітні-червні 2022 року.
До початку повномасштабного вторгнення щомісяця українці привозили з-за кордону близько 50 тисяч легковиків з пробігом. Після початку повномасштабної війни імпорт призупинився. У березні митне оформлення пройшли лише 8,6 тисячі авто, більшість з яких — ті, що перебували в зонах митного контролю та морських портах станом на 24 лютого. У середині квітня запрацювало так зване «нульове» розмитнення, завдяки чому імпорт суттєво активізувався. Так, у травні в Україні вперше зареєстрували 82,7 тисячі вживаних легковиків, а пік трапився у червні: 87,2 тисячі машин отримали українські номерні знаки. Після скасування закону темпи ввезення вживаних авто з-за кордону суттєво зменшилися, і наразі об’єм імпорту вживаних легковиків стабілізувався на рівні близько 16 тисяч машин щомісяця.
Хто імпортував вживані авто
У січні та лютому 2022 року вживані авто з-за кордону юридичні та фізичні особи імпортували приблизно порівну. Наприклад, у січні 50,8% машин привезли юридичні особи, 49,2% — фізичні. Йдеться саме про імпорт, а не подальшу реєстрацію на компанію, адже більшість транспортних засобів імпортованих «на фірму» згодом продають кінцевим покупцям — фізичним особам, які отримують українські номерні знаки та стають «першими власниками» цих машин в Україні.
Після запровадження «нульового» розмитнення кількість авто, які оформлювали фізичні особи, зросла, та склала максимальні 63,6% у травні. Після повернення податків на імпорт кількість машин, які імпортують фізичні особи, почала скорочуватися, та станом на грудень 2022 року складає мінімум: 30,1% від загальної кількості (4,9 тис. шт.). Тобто, станом на сьогодні імпортом вживаних легковиків з-за кордону в більшості (69,9%) займаються компанії.
У яких областях найбільше купують вживані легковики з-за кордону
У 2022 році найбільше вживаних легковиків, які привезли з-за кордону, зареєстрували у Львівській області (58,8 тис.). З одинадцятого місця у 2021 році на друге піднялася Волинська область (34 тис.), а на третє з восьмого піднялася Рівненщина (32,4 тис.).
Місто Київ за підсумками 2022 року опустився з першого на четверте місце (30,5 тис.). Замикає першу п’ятірку Івано-Франківська область (24,4 тис.), яка піднялася на один рівень вище у порівнянні з 2021 роком.
Якщо порівнювати кількісно, то у 2022 році реєстрація вживаних легковиків зросла у трьох регіонах та знизилась в усіх решта. Найбільше (на 51,1%) у порівнянні з 2021 роком зросла кількість реєстрацій у Волинській області. У Львівській області провели на 23,3% більше перших реєстрацій вживаних легковиків з-за кордону, а Рівненській — на 17,5%. Варто зауважити, що мова йде саме про реєстрацію в Сервісному центрі МВС, а не митне оформлення чи місце реєстрації покупця.
Натомість скоротилися реєстрації «свіжопригнаних» машин в областях, що постраждали від війни: Донецькій (-86,3%), Херсонській (-80,9%), Харківській (-68,6%), Луганській (-65,7%) та Запорізькій (-63,8%).
Найпопулярніші бренди вживаних легковиків з-за кордону
Першим брендом серед легковиків, які за підсумками 2022 року українці привозили з-за кордону найбільше, став Volkswagen. Таких зареєстрували 77,1 тисячі, що складає 19,1% від загальної кількості. Порівнюючи з минулим 2021 роком, частка німецької марки дещо зросла (з 17,6%).
Бренд Renault, як і у 2021 році, зайняв друге місце з майже незмінною часткою 8,7% (32,3 тис.). Третю сходинку посів Ford (7,2%, 28,9 тис.). На четверте місце піднявся Opel (6,7%, 27 тис.), а Skoda відповідно опустилася на п’яте (6,3%, 25,5 тис.).
Загалом кардинальних змін у вподобаннях українців не відбулося, вони залишаються досить стабільними навіть в часах війни.
Найпопулярніші моделі імпортних легковиків з пробігом
Першим серед «свіжопригнаних» легковиків з-за кордону у 2022 році виявився багаторічний лідер цього сегмента ринку — Volkswagen Passat. Таких протягом останніх 12 місяців привезли 22,7 тисячі. При цьому йдеться як про класичну європейську версію цього авто, так і американську.
На другому місці розмістився популярний Volkswagen Golf (21,9 тис.), а на третьому — ще один бренд групи VAG, Skoda Octavia (15,8 тис.). Четверте місце зайняв Renault Megane (12,8 тис.), а на п’яте з шостого піднявся Renault Scenic (10,9 тис.). І це — єдина зміна в рейтингу, якщо порівнювати з результатами 2021 року. Тобто, вподобання українців стабільні як на внутрішньому ринку, так і в сегменті імпорту.
Хоча далі в рейтингу є помітні зміни, спровоковані в основному двома подіями: «нульовим» розмитненням та зміною логістичних шляхів постачання вживаних авто з країн Америки. Перша подія «підняла» в топ окремі моделі авто з Європи, часто преміальних брендів, проте не «молодих» років випуску (Volkswagen Touareg, +23 позиції; Toyota Avensis, +19 позицій; Ford C-Max, +16 позицій; Mercedes-Benz E-Classe, +14 позицій; Volkswagen Touran, +7 позицій). Інша подія навпаки призвела до зменшення кількості імпортованих машин з країн Америки (Nissan Rogue, −13 позицій; Volkswagen Jetta, −5 позицій; Ford Fusion, −5 позицій).
- Volkswagen Passat — 22 655 шт.
- Volkswagen Golf — 21 914 шт.
- Skoda Octavia — 15 746 шт.
- Renault Megane — 12 763 шт.
- Renault Scenic — 10 866 шт.
- Ford Focus — 9 858 шт.
- Volkswagen Touran — 9 077 шт.
- Audi A4 — 8 718 шт.
- Opel Zafira — 8 548 шт.
- Opel Astra — 8 454 шт.
- Audi A6 — 7 522 шт.
- BMW 3 Series — 6 522 шт.
- Skoda Fabia — 5 994 шт.
- Toyota Avensis — 5 173 шт.
- Nissan Qashqai — 5 057 шт.
- BMW 5 Series — 4 863 шт.
- Mercedes-Benz E-Classe — 4 682 шт.
- BMW X5 — 4 291 шт.
- Volkswagen Tiguan — 4 086 шт.
- Ford Fusion — 3 618 шт.
- Volkswagen Jetta — 3 445 шт.
- Volkswagen Touareg — 3 341 шт.
- Ford C-Max — 3 314 шт.
- Hyundai Santa Fe — 3 286 шт.
- Nissan Rogue — 3 260 шт.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.