Всі новини

«Скрутка» пробігу: скільки втрачають українці та чи будуть дієвими штрафи

Аналітика

Інститут досліджень авторинку окреслив масштаби проблеми зі «скрученими» пробігами автомобілів, проаналізував європейський досвід та запропонував розв'язання. Запобігти шахрайству з одометрами допоможе законопроєкт № 4039. Що ним передбачено, як працюватиме на практиці та як каратимуть за зменшення пробігу в авто — короткий підсумок експертної дискусії.

Обговорення законопроекту 4039 щодо запобігання шахрайтсву з одометрами

Скрутки пробігу в авто: скільки грошей втрачають українці та чи можна штрафами розв‘язати цю проблему.❓Які масштаби проблеми “скруток” пробігів?❓Скільки українці втрачають коштів через “скрутки” пробігів?❓Чи справді за “скручений” пробіг можна опинитися у в’язниці?❓Як законопроєкт №4039 проти “скруток” пробігу працюватиме на практиці: кого штрафуватимуть та на скільки?❗️Втручання в показники одометра автомобіля - надзвичайно поширене явище в Україні. Пробіг “скручують” для швидшого та вигіднішого продажу вживаного авто, “накручують” для здешевлення вартості розмитнення, а в результаті українці - кінцеві покупці таких машин - втрачають чималі гроші, і не лише їх. Масштаб проблеми - значно більший, ніж може здаватися. ▶️ Проєкт закону №4039 передбачає запровадження реєстру пробігів транспортних засобів та відповідальність за умисне зменшення показників одометра. Документ викликав чималий інтерес у суспільстві, проте наразі залишається ряд відкритих питань. Відповіді на них дали співавтори законопроєкту, експерти Інституту досліджень автомобільного ринку, під час онлайн-дискусії.

Posted by Інститут досліджень авторинку on Tuesday, May 25, 2021

"Скрутка" пробігу — це умисне зменшення показника лічильника пробігу (одометра) транспортного засобу. З проблемою стикається майже кожен, хто хоча б раз у житті купував чи продавав вживаний автомобіль.

МАСШТАБ ПРОБЛЕМИ

За дослідженнями європейських експертів, від 10% до 50% авто на вторинному ринку Європейського Союзу — зі штучно зменшеними показниками пробігу. Ця частка ще більша, коли йдеться про торгівлю автомобілями між країнами-членами європейської спільноти: щонайменше 30% від загальної кількості перепродажів.

В Україні станом на сьогодні відсутні механізми контролю за пробігом транспортних засобів на державному рівні. Першу послугу перевірки автомобілів, що продаються, запровадив найбільший в нашій державі автомобільний маркетплейс AUTO.RIA. За інформацією аналітика компанії, співзасновника Інституту досліджень авторинку Остапа Новицького, частка автомобілів з виявленими розбіжностями пробігу становить в середньому 30% від загального обсягу перевірених ресурсом авто.

Частка автомобілів з виявленими розбіжностями пробігу від загального обсягу перевірених авто, за інформацією AUTO.RIA

Цікава аналітика щодо імовірності «скрученого» пробігу залежно від року випуску авто. Як бачимо, найбільше «омолоджують» десятирічні машини. Хоча самі факти «скруток» виявляють фактично серед автомобілів будь-якого віку — навіть однорічні.

Імовірність "скрученого" пробігу залежно від року випуску авто

Рекорди «скруток», зафіксовані за останній час — це «відмотані» 600 і значно більше тисяч кілометрів.

Реальні приклади "скруток" пробігів продавцями

Керівниця відділу «Переверені авто на AUTO.RIA» Тетяна Шепелюк розповіла, що звірка заявленого продавцями пробігу відбувається із незалежними електронними базами даних. Це — понад 15 перевірених офіційних джерел, переважно — закордонних. Також компанія співпрацює із кіберполіцією та Головним сервісним центром МВС для викорінення шахрайства та запобіганню таких випадків.

Експертка назвала також найпоширеніші «аргументи» продавців, які хочуть обґрунтувати непідтверджений пробіг транспортного засобу:

  • Маніпуляції з сервісною книжкою — підробка, фальшиві записи, тощо;
  • Акти виконаних робіт від сумнівних організацій або підроблені;
  • Інші сумнівні документи;
  • Бажання видати пробіг в милях за пробіг у кілометрах.

НАСЛІДКИ ПРОБЛЕМИ

Учасники дискусії впевнені: скрутки пробігу — це відверте шахрайство. Авто з великим пробігом повинні коштувати дешевше, адже мають менший залишковий ресурс та потребують дорожчого обслуговування. У випадку «скруток» — покупці переплачують, а отже — втрачають кошти.

Різниця в середньоринковій ціні на один і той самий автомобіль в залежності від пробігу може становити від кількох сотень до кількох тисяч доларів, каже Остап Новицький. Кожні 100 тисяч «змотаного» пробігу — це конкретні суми грошей: від 500 до 1500 доларів. До прикладу, популярний Mercedes-Benz Е-Class із пробігом у 500 тисяч кілометрів — в середньому дешевший на п’ять тисяч доларів, ніж такий же з пробігом у 100 тисяч; Hyundai Sonata може відрізнятися в ціні на $4 тисячі, а Renault Traffic — на $3 тисячі.

Середні ціни на Mercedes-Benz E-Class, залежно від пробігу

Окрім цього, через махінації з пробігом втрачає держава. До прикладу, «накрутка» пробігу — поширене явище для того, щоб зменшити митну вартість автомобіля, що імпортують з-за кордону, щоб здешевити розмитнення та заплатити менше податків, розповіла Юлія Риковська, директорка компанії WEST AUTO HUB та учасниця Правління Інституту досліджень авторинку.

Про можливі коригування пробігу в більшу сторону свідчить аналіз митної статистики, проведений Інститутом напередодні, каже експертка.

Середній вік імпортованих з-за кордону вживаних авто у 2019 та 2020 роках

На графіку помітно, що середній вік імпортованих авто знизився — із 12,8 років у 2019 до 10,6 у 2020. Це означає, що люди почали купувати більше новіших авто. Зазвичай, чим новіше авто — тим воно дорожче. Проте, якщо подивитися на другий графік — помітно, що середня митна вартість у 2020 році навпаки знизилася. Це свідчить про дві речі: можливе масове заниження митної вартості, а також про можливу тенденцію купівлі за кордоном саме автомобілів з великим пробігом.

Середні митні вартості імпортованих автомобілів у 2017-2020 роках

«Якщо до вартості розмитнення є питання, то потрібно змінювати власне формулу нарахування податків чи підхід до визначення митної вартості, але не толерувати махінації з пробігом» — пояснила Юлія. — Дуже часто, після розмитнення, пробіг скручують назад, уже до меншої позначки, ніж була насправді, щоб продати авто вигідніше. Такий стан речей породжує корупцію, веде до втрат бюджету, спотворює митну статистику, та знижує загальну довіру до вторинного авторинку. Як наслідок — втрачають вже гравці цього ринку. У таких умовах важко вести чесний, цивілізований автомобільний бізнес«.

МОЖЛИВІ РІШЕННЯ

Під час напрацювання пропозицій удосконалення українського законодавства, експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували досвід Європейського Союзу. Одна із директив Європейського Союзу передбачає, що у випадках виявлення маніпуляцій із одометром з метою зменшення чи переінакшення записів про пробіг транспортного засобу, такі маніпуляції повинні каратися шляхом дієвих, пропорційних, стримувальних та недискримінаційних санкцій.

Про те, як країни-члени Євросоюзу на практиці виконують положення цієї директиви, розповів голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.

ПОЛЬЩА

Передбачена кримінальна відповідальність за зміну показників одометра або втручання у механізм правильності його визначення: від 3 місяців до 5 років позбавлення волі.

У той же час, існує можливість перевірити історію автомобіля безкоштовно онлайн на сервісі Historia Pojazdu.

Приклад історії автомобіля в польському сервісі Historia Pojazdu

НІДЕРЛАНДИ

Санкція за «скрутку» пробігу — 10 000 євро штрафу, або ж до 1 року позбавлення волі.

Працює система Nationale AutoPas — сервіс перевірки актуального пробігу в авто.

Приклад роботи системи Nationale AutoPas в Нідерландах

БЕЛЬГІЯ

За зменшення показників одометра можна опинитися у в’язниці на один рік.

Працює система Car-Pass — унікальний ключ автомобіля, що дає доступ до історії транспортного засобу. Пробіг транспортного засобу в цій системі зобов’язані фіксувати не лише державні органи, але й приватні СТО, шиномонтажі та інші компанії, що надають автомобільні послуги вартістю понад 150 євро.

Приклад роботи системи Car-Pass у Бельгії

«Бельгійський досвід можна вважати найуспішнішим в Європейському Союзі, адже з 60 тисяч „скруток“ протягом року кількість виявлених фактів різко знизилася майже до нуля після запровадження цієї системи. Це чітко показує: сприяє зниженню фактів умисного зменшення пробігу не так штрафи, як дієва система контролю» — наголосив Станіслав.

Динаміка виявлення "скруток" пробігу в Бельгії після запровадження системи Car-Pass

РІШЕННЯ — ЗАКОНОПРОЄКТ № 4039

У Верховній Раді зареєстровано Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про дорожній рух» щодо запобігання шахрайству з показниками одометрів транспортних засобів № 4039. Документ було розроблено у співпраці з експертами Інституту досліджень авторинку, задля запобігання «скруткам» пробігу.

Основна мета законопроєкту — не карати, а запобігти шахрайським діям з одометрами на автомобільному ринку України. Основні його положення — дуже прості:

  1. Обов’язкова регулярна фіксація показників пробігу авто у Єдиному державному реєстрі транспортних засобів;
  2. Відповідальність за експлуатацію транспортних засобів з меншими показниками одометра, ніж зафіксовані в реєстрі;
  3. Відповідальність за незаконне зменшення показників одометра транспортного засобу.

Фіксуватимуть та звірятимуть пробіг під час:

  • Першої реєстрації авто в Україні;
  • Проходження технічного огляду;
  • Перереєстрації авто в сервісному центрі МВС.

Для фіксації пробігу уже передбачене поле в єдиному державному реєстрі транспортних засобів, пояснив Олександр Онищук, виконавчий директор Інституту досліджень авторинку. Просто сьогодні це поле у більшості випадків залишається незаповненим.

Законопроєктом передбачена адміністративна відповідальність за умисне зменшення пробігу. У порівнянні з досвідом країн ЄС, пропонований підхід більш лояльний, адже йдеться лише про економічні санкції, а не кримінальну відповідальність, підкреслив Олександр.

Можливі штрафи за «скручений» пробіг:

  • за експлуатацію авто з непрацюючим одометром (3 400 грн);
  • експлуатація авто зі скрученим пробігом (8 500 грн);
  • перша реєстрація авто з-за кордону зі скрученим пробігом (17 000 грн);
  • незаконне зменшення показників одометра (34 000);

ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

  • Замінив одометр? «Обнулився» лічильник?

Сповістіть сервісний центр МВС, і штрафу не буде.

  • У мене зараз авто зі скрученим пробігом. Мене оштрафують?

Ні, «заднім числом» закон не працюватиме.

  • Поліція перевірятиме пробіг під час зупинки?

Ні, такого законопроєктом не передбачено.

  • Як в майбутньому перевіряти, чи не скручений пробіг в авто, яке есплуатую чи купую?

Дані про пробіг будуть зафіксовані в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів.

МОЖЛИВІ НАСЛІДКИ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 4039

  • збільшиться кількість перевірених авто;
  • зменшиться шахрайство під час продажу та імпорту;
  • українці не втрачатимуть кошти;
  • збільшиться загальна довіра до авторинку;
  • держава отримає додаткові надходження до бюджету.

Наприкінці обговорення, учасники дискусії домовилися надіслати лист-звернення у підтримку обговорюваної законодавчої ініціативи.

Останні новини