Автомобілі з електричним двигуном стають все більш популярними. Інтерес до них помітно зріс під час подорожчання пального, але був радше теоретичним, ніж практичним: українці цікавилися, та масово електромобілі не купували. Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику продажів, описали динаміку та визначили 5 головних причин, чому українці досі масово не пересідають за кермо "електричок".
Ринок електроавто зростає, але повільно
Загалом з січня по червень 2022 року українці придбали 8,2 тисячі електромобілів. Це — на 29,6% більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Понад 51% електромобілів (4,3 тис.) у першому півріччі придбали на внутрішньому ринку, ще 3,3 тис. (39,5%) привезли вживаними з-за кордону, і лише 754 машини з електричним двигуном купили новими (9,2% від загальної кількості). Тобто, абсолютну більшість електромобілів — понад 90% — в Україні купують вживаними.
Активізувався ринок електричних автомобілів на початку травня, коли загострилася паливна криза. Найбільше зросли саме внутрішні продажі: з великою ймовірністю, більшості українців був потрібен автомобіль «на вже», тому й шукали серед наявних на ринку пропозицій.
Імпорт електричних авто з пробігом у травні також дещо зріс, проте «буму» не відбулося, на відміну від ввезення автомобілів з ДВЗ. Оскільки на ввезення електромобілів із-за кордону уже впродовж 5 років відсутні більшість податків, «нульове» розмитнення фактично ніяк не вплинуло на динаміку їхнього імпорту.
«Кількість запитів на купівлю та доставлення електромобілів з-за кордону дещо зросла, але не через „нульове“ розмитнення, а скоріше через подорожчання пального» — пояснює директорка компанії WEST AUTO HUB Юлія Риковська.
Невелике зростання продажів нових авто з електродвигуном у середині травня — це наслідки збільшення цін на пальне та його дефіциту. Після того, як українці розкупили наявні в дилерів авто, пік продажів минув та повернувся на звичний рівень.
Що заважає масовій електромобілізації?
Електромобілі в загальній структурі продажів легковиків в Україні в першій половині 2022 року склали 1,4%. Це дещо більше, ніж за аналогічний період минулого року, коли цей показник був зафіксований на рівні 0,9%.
Цікаво, що у сусідній Польщі ця частка є ще меншою: за інформацією польського Інституту досліджень авторинку SAMAR, частка легковиків з електричним двигуном в структурі продажів в першій половині 2022 року складає 1%. За останній рік ця кількість зросла вдвічі — з 0,5%.
Але про масові продажі не йдеться: все ж про «електрички» більше говорять, ніж купують, впевнені в Інституті досліджень авторинку. Вони визначили основні причини, які заважають українцям масово пересідати на електромобілі.
Паралельно зі зростанням ціни на паливо зростав інтерес українців до електромобілів, вони активно шукали їх в інтернеті, каже Остап Новицький, аналітик AUTO.RIA.
"Проте цей інтерес більше теоретичний, ніж практичний. Людям просто бракує грошей" — додає експерт.
Отже, причина № 1: вартість. За статистикою, понад 70% автомобілів, що купують українці, коштують до $10 тисяч. Водночас абсолютна більшість електромобілів (80%) — дорожчі за $10 тисяч. При цьому 10% ринку — це електричні авто вартістю понад $50 тисяч, а середня ціна електромобіля у першій половині 2022 року, за даними Automoto.ua, склала $19 900.Таким чином, у більшості українців просто немає можливості придбати навіть вживаний електромобіль.
Причина № 2: мала кількість бюджетних електроавто на ринку. Ніша майже повністю зайнята Nissan Leaf, рідше Kangoo Z.E. та Fiat 500e. Тобто, в найбільш популярному сегменті бюджетних авто відсутні достатня пропозиція та вибір.
Причина № 3: недосконалі технічні характеристики бюджетних електроавто. Такі машини потребують довгого часу заряджання та мають обмежений запас ходу — в більшості до 100 кілометрів до наступного заряджання.
Причина № 4. Вичерпна кількість покупців, які мають власну зарядну точку. Оскільки більшість українців заряджають електричні авто вдома, саме вони в більшості й купують електромобілі. Проте кількість таких людей незначна у порівнянні із загальною кількістю автомобілістів, та є досить обмеженою, що також не сприяє продажам.
Причина № 5. Поступове здорожчання електроавто. У порівнянні з початком року ціна зросла на усі популярні моделі «електричок». Так, Nissan Leaf на початку коштував в середньому $10 700, а в червні уже $12 800. Renault Kangoo Z.E. подорожчав з $7 650 до $9 650, а Fiat 500 — з $10 500 до $13 700. Дорожчими стали і автомобілі Tesla — як доступніша Model 3 ($38 900 — $40 000), так і Model S ($36 075 — $37 000).
Загалом, експерти Інституту досліджень авторинку впевнені, що масовий перехід на електромобілі, і не лише в Україні, можливий за умови поєднання цілого комплексу факторів:
- подальшого зростання ціни пального;
- розвитку інфраструктури зарядних станцій;
- здешевлення електромобілів та розширення їх асортименту на ринку;
- збільшення купівельної спроможності громадян та наявність програм фінансування;
- покращення технічних характеристик авто на батарейній тязі, зменшення часу заряджання та збільшення ємкості батареї.
А поки ж, враховуючи реалії найближчого десятиліття, потрібно поповнювати український автопарк будь-якими авто, адже рівень автомобілізації у нас наразі удвічі нижчий, ніж в ЄС: 250 авто у нас проти 600+ в Європі.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.