Всі новини

Для чого і які вживані авто з-за кордону везуть українці в часи війни?

Аналітика

З середини квітня в Україні працює «нульове» розмитнення. При імпорті авто з-за кордону не потрібно платити жодних податків. Це активізувало авторинок України та викликало подив у європейців. Для чого українцям в часи війни стільки машин, та які машини в основному купують? Відповідь на питання знайшли експерти Інституту досліджень авторинку.

В Україні не вистачає автомобілів

Сьогодні рівень автомобілізації в Україні один із найменших у Європі: 232 авто на 1000 осіб. В основному автопарк України поповнюється вживаними транспортними засобами, привезеними з-за кордону. Так, у 2021 році українці зареєстрували лише 107,8 тисячі нових легкових авто, натомість з-за кордону привезли та вперше зареєстрували 533,2 тисячі легковиків. На внутрішньому ринку (з рук в руки) продали 945,2 тисячі легкових авто. Таким чином, продажі нових легкових авто в структурі автомобільного ринку України становили лише 6,7% від загальної кількості зареєстрованих операцій купівлі.

Для досягнення середньоєвропейського показника у 610 авто на тисячу осіб, до України потрібно привезти ще мінімум 15 мільйонів автомобілів. Якби темпи імпорту збереглися, що неможливо в умовах воєнного стану, для цього знадобиться ще близько 30-40 років, і це без урахування виведених з експлуатації транспортних засобів.

Війна загострила ситуацію на авторинку

З початком повномасштабного вторгнення, за попередніми експертними оцінками, з активної частини автопарку України вибуло майже мільйон транспортних засобів (із них щонайменше 200 тисяч повністю знищено). Продажі нових авто знизилися удесятеро. Станом на сьогодні кількість пропозицій з продажу вживаних авто у рамках найбільшого в Україні онлайн маркетплейса AUTO.RIA зменшилася на 30% у порівнянні з показниками лютого 2022 року.

Транспортні засоби — насамперед можливість бути мобільними в тилу, можливість задовольнити сімейні потреби, провадити підприємницьку діяльність, а також перевозити вантажі, товари та евакуюватися у випадку небезпеки. Отже, проблема наповнення автомобільного парку України неабияк актуальна сьогодні.

За попередніми оцінками експертів, через бойові дії в Україні безповоротно втрачено близько 500 тисяч авто. Ще близько 300 тисяч покинуло території України. Загалом близько мільйона машин вибуло з активної частини автопарку. Купівельна спроможність українців знизилась, вітчизняні автовиробники в Україні відсутні, фінансові установи тимчасово перестали надавати програми кредитування та лізингу транспортних засобів.

Найбільша потреба українців — в доступних автомобілях

За статистикою, наданою маркетплейсом AUTO.RIA, понад 60% автомобілів, що купують українці — вартістю до $10 тисяч. Автомобілі вартістю понад $30 тисяч — це менш як 5% ринку.

Таким чином, найбільший попит мають саме автомобілі доступної цінової категорії, а кількість громадян, які можуть дозволити собі купити елітні авто, критично мала в порівнянні із загальним попитом на авторинку. Це є природним наслідком низької купівельної спроможності українців, яка, своєю чергою, є наслідком відносно низького рівня доходу на душу населення (одного з двох-трьох найнижчих у Європі), який внаслідок війни впаде ще принаймні на третину.

Найпопулярнішими протягом 2021 року на внутрішньому ринку були такі легкові авто:

  • Daewoo Lanos/Sens — 40 880 шт.
  • Volkswagen Passat — 30 697 шт.
  • Skoda Octavia — 27 996 шт.
  • Volkswagen Golf — 20 994 шт.
  • ВАЗ 2109/99 — 20 559 шт.

З-за кордону вживаними найчастіше привозили:

  • Volkswagen Passat — 30 664 шт.
  • Volkswagen Golf — 26 550 шт.
  • Skoda Octavia — 23 975 шт.
  • Renault Megane — 19 540 шт.
  • Ford Focus — 16 402 шт.

Як видно із переліку, усі автомобілі — доступної цінової категорії. Преміум моделі відсутні в переліку найпопулярніших автомобілів як на внутрішньому ринку, так і серед імпортних.

"Нульове" розмитнення розв’язало одразу кілька проблем

У березні 2022 року Верховною Радою було ухвалене рішення про тимчасове звільнення від сплати митних платежів при імпорті автомобілів з-за кордону, на період воєнного стану. Як сказано у пояснювальній записці до законопроєкту, його метою було забезпечення ефективної та безперебійної роботи економіки держави у період війни. Тобто, нові умови стосувалися усіх громадян України, без жодних умов, уточнень чи виключень.

Таке дієве рішення вирішило одразу кілька проблем на авторинку України:

  1. Дало можливість купувати доступні автомобілі, на які існує найвищий попит (яких не вистачає в Україні), за кордоном, та офіційно пройти митне оформлення без сплати митних платежів. В ситуації, коли значна частина громадян втратила роботу, бізнес та стабільні доходи, така економія коштів суттєво допомагає сімейному бюджету.
  2. Стимулювало суміжні сектори економіки. Тимчасове звільнення від митних платежів не означає скасування митних формальностей та інших процедур. Що тягне за собою сплату митно-брокерських послуг, сертифікації автомобілів, експертного огляду, постановки на облік у Сервісних центрах МВС та сплаті збору до Пенсійного фонду (від 3% до 5% від вартості авто). А також — забезпечило роботою сфери автомобільного страхування, СТО, продаж паливно-мастильних матеріалів тощо, та і загалом робить громадян мобільними та як наслідок — економічно активнішими. Це дало змогу також зберегти робочі місця та зменшити вимушене переселення Українців за кордон.
  3. Збільшило мобільність українців під часи війни. За даними ООН, загальна кількість вимушених переселенців в Україні склала близько 11 мільйонів осіб. Залізницею вдалося евакуювати близько 2.8 мільйонів. Автобусні маршрутні перевезення при цьому виконувалися нерегулярно, авіатранспорт недоступний досі. Отже, автомобільним транспортом евакуювалися близько 8-9 мільйонів українців, тобто у 3-4.5 разів більше, ніж залізницею. У багатьох випадках використання особистого транспорту було єдиною можливістю евакуюватися з найгарячіших точок, тобто, з високою ймовірністю — зберегти життя. Оскільки війна триває, забезпечення мобільності українців сьогодні — стратегічно важливе питання.
  4. Забезпечило можливості для економічної активності. Власний автомобіль — це можливість бути мобільним, а отже доїхати до місця роботи, чи завдяки машині почати власну справу — як таксі, доставлення товарів, перевезення тощо. Також автомобілі неабияк потрібні для перевезення гуманітарної допомоги, роботи волонтерів, та необхідні для потреб армії.

Щодо глобального впливу на ринок, то «нульове» розмитнення сприяє поступовому зниженню цін на автомобілі, у більшості моделей на 20-30%. Проте масове зниження цін стримує тимчасова дія закону. Вона спонукає продавців або відкладати продаж, або старатися продати «свіжопригнане» авто по ринковій ціні. У разі продовження дії закону до конкретної календарної дати чи закріплення його умов на постійній основі, вплив на ринок буде більш вагомим та природнім.

Загалом найбільший вплив таке рішення має на ринок легкових авто. Повноцінно скористатися перевагами «нульового» розмитнення для категорії вантажних авто та автобусів заважає обмеження екологічного стандарту на рівні мінімум «Євро-5», яке для легкових авто встановлене на рівні не нижче "Євро-2«.

Які авто привозять під «нульове» розмитнення

Щодо практичної частини дії закону, то від початку дії звільнення від митних платежів та за інформацією Державної митної служби станом на початок травня в Україну завезли 29 195 транспортних засобів. З них більш ніж половина (16 793 шт.) складають машини вартістю до 100 тисяч гривень, тобто авто доступної цінової категорії, вартістю $1,5-3 тисячі. 11 406 машин були вартістю від 100 до 500 тис. грн; 760 авто — від 500 тис. до 1 млн грн; 196 машин — вартістю від 1 до 2 млн грн; і лише 40 дуже дорогих та елітних машин — за 2 млн грн. (Mercedes-Benz, Cadillac, AUDI, LEXUS, BMW тощо). Тобто, частка справді дорогих авто у загальній структурі імпорту вживаних авто, ввезених під «нульове» розмитнення — мінімальна, на рівні 1% від загальної кількості. Що підтверджує загальну тенденцію у потребі українців саме на автомобілі доступної цінової категорії, вартістю до 8-10 тисяч доларів.

Останні новини