Всі новини

Як «нульове» розмитнення вплине на авторинок України

В Україні почав діяти закон про «нульове» розмитнення. Тимчасово скасовані всі податки — акциз, мито і ПДВ. При цьому механізм працює не лише теоретично, але й практично — в Україну ввезли перший автомобіль за новими правилами. Експерти Інституту досліджень авторинку визначили, до чого вони можуть призвести.

Трохи історії

Сегмент легкових автомобілів природно найбільший на авторинку, отже й викликає найбільший інтерес покупців. Усі реформи, що відбувалися із 2016 року в Україні, також стосувалися легковиків.

Знаковими були зміни 2018 року — коли екологічний стандарт для імпорту вживаних легкових автомобілів понизили до «Євро-2», та змінили формулу нарахування акцизного податку.

Ці правила розблокували раніше недоступний сегмент ринку, який свого часу призвів до засилля та званих «євроблях», тобто автомобілів, зареєстрованих в інших країнах, якими користувалися українці. Зміни дозволили легально імпортувати вживані легковики з-за кордону та отримувати українські номерні знаки. Повноцінно запрацював автомобільний бізнес.

Загалом з 2018 року і до початку повномасштабного вторгнення російської армії в Україну ввезли майже півтора мільйона вживаних легкових авто з-за кордону. У лютому 2022 року в Україні загалом було зареєстровано близько 11 мільйонів легковиків. Середній вік імпортних легковиків становив близько 12 років. Загалом середній вік активної частини українського автопарку становив 13,8 року.

Після того, як почалися масштабні бойові дії, з активної частини ринку вибуло понад мільйон автомобілів. Платоспроможність українців знизилась, фінансові установи тимчасово перестали надавати програми кредитування та лізингу транспортних засобів. Кількість оголошень з продажу скоротилася удвічі, активність перемістилася у західні області, а імпорт із-за кордону майже зупинився.

Верховна Рада ухвалила швидке та дієве рішення: повністю скасувала усі митні платежі на час воєнного стану. Тепер при ввезенні вживаних авто з-за кордону мито, акциз та ПДВ дорівнюють нулю. Сплатити потрібно лише 3-5% від вартості авто до пенсійного фонду, та оплатити свідоцтво про реєстрацію і номерні знаки. Експерти Інституту досліджень авторинку змоделювали можливі наслідки цього закону.

Трилітровий дизельний двигун тепер не проблема

Раніше формула нарахування акцизного податку враховувала тип палива, об’єм двигуна та вік транспортного засобу. Чим більший об’єм двигуна і чим старший автомобіль — тим більшим був податок. За дизель потрібно було доплатити ще третину. Тому ввозили в основному автомобілі об’ємом двигуна до 2 літрів, віком до 15 років.

«Нульове» розмитнення «розблокувало» раніше недоступні сегменти ринку. Автомобілів з об’ємом двигуна понад 2 літри стане більше. З однієї сторони, українців дещо стримуватиме подорожчання пального. З іншої — дизельні авто в країнах Євросоюзу стають все менш популярні, тому українці обиратимуть їх через нижчу ціну.

«Євробляхи», дубль два?

Відсутність обмежень по віку більше не обмежуватиме українців у виборі. Головне — щоб легковик відповідав «Євро-2» або вище. А це авто від 1996 року випуску.

Оскільки часто емоція може перемагати раціональність під час вибору авто, може повторитися історія так званих «євроблях», коли до України масово ввозили автомобілі преміум брендів віком 15-20 років, часто в не зовсім справному технічному стані, замість молодших малолітражок за ту ж ціну. Лише тепер вони легально отримуватимуть українські номерні знаки.

Краще авто за ті ж гроші

На початку року українці переважно купували автомобілі вартістю 5-8 тисяч доларів — таких було майже 60% від загальної кількості продажів. Після 24 лютого ситуація майже не змінилася. Отже, можна і надалі прогнозувати основний попит на автомобілі в цьому ж ціновому діапазоні. Просто тепер за ту ж суму українці зможуть придбати за кордоном кращий автомобіль, адже часом на машини такої категорії податки могли становити більше, ніж вартість самого авто.

Також «нульове» розмитнення дозволить замінити частину застарілого автопарку новішими та якіснішими автомобілями з-за кордону. В основному — це старі радянські та російські автомобілі, котрих ще достатньо на українських дорогах.

Ціни знизяться, але не відразу

«Нульове» розмитнення сприятиме зниженню цін на ринку, але на скільки — залежатиме від конкретної моделі. На окремі автомобілі (в основному — в ціновому діапазоні до 5 тисяч) подешевшання може становити й половину вартості. Дорожчі та новіші автомобілі можуть подешевшати на 20-30%.

На окремі моделі ціна може залишитися незмінною — наприклад, на ті, які неможливо привезти з-за кордону, або ж купівля, доставка і митне оформлення яких дорівнюватиме уже сформованій ціні на ринку. Ціна автомобілів віком понад 30 років, яких все ще 5% серед активної частини авторинку, може обвалитися до рівня металолому. Якщо це не ретро авто, звісно.

Основне, що стримуватиме масове зниження цін — тимчасова дія закону. Вона спонукатиме продавців або відкладати продаж, або старатися продати «свіжопригнане» авто по ринковій ціні. У разі, якщо дію закону продовжать або ж закріплять його умови на постійній основі — вплив на ринок буде більш вагомим.

Можливість для оновлення парку вантажівок та автобусів

Абсолютно непоміченим залишилась можливість ввезення за «нульовим» розмитненням вантажівок та автобусів. А це — ті сегменти авторинку України, на яких не було жодних змін на краще понад 10 років!

Середній вік вантажівок та автобусів на внутрішньому ринку складає понад 17 років. Заборонні коефіцієнти на вантажівки віком понад 5 років (х40) та на автобуси віком понад 8 років (х50) гальмували розвиток сфери їх імпорту. У 2021 році з-за кордону привезли лише 3,7 тисячі вантажних авто та 1,3 тисячі автобусів.

З початком дії нового закону від митних платежів звільнили усі категорії вантажних авто, окрім сідлових тягачів, та автобуси. Єдина вимога — це відповідність екологічному стандарту не нижче «Євро-5». Тобто, за «нульовим» розмитненням можна оформити транспортні засоби не старше 2008 року випуску.

Такі автомобілі точно матимуть попит в Україні: роботи над відбудовою країни буде багато. Також на чомусь потрібно перевозити гуманітарну допомогу та товари — транспортні перевезення зараз чи не основний спосіб доставки.

Час для активізації автобізнесу

Колись автомобільний бізнес в Україні суттєво змінила пандемія Covid-19. Тимчасово обмежений виїзд за кордон змусив шукати вихід. Так бізнес швидко пристосувався та почав використовувати онлайн-інструменти купівлі автомобілів, як от автомобільні аукціони. Доставляти автомобілі почали автовозами — виявилося, що це простіше, швидше й вигідніше, ніж везти авто своїм ходом. Так почався перехід ери автобізнесу від «гонщиків-одинаків» до європейського типу бізнесу, з великою кількістю автомобільних компаній, що пропонують свої послуги купівлі авто з-за кордону "під ключ«.

У період воєнного часу виїзд за кордон чоловіків віком 18-60 років тимчасово обмежений, тому покупцям потрібно шукати можливість привезти авто з-за кордону. Це можуть зробити пенсіонери, жінки, багатодітні батьки, іноземці або ж логістичні компанії-перевізники. Попит на таку послугу буде великий.

Популярнішими ставатимуть й інструменти дистанційної купівлі, доставки, митного оформлення та реєстрації авто з-за кордону «під ключ». Уже сьогодні деяким компаніям довелося призупинити прийняття заявок на підбір авто через величезну кількість заявок. Тимчасова дія закону спонукає українців поспішати.

Також «нульове» розмитнення дозволить активізувати роботу дилерів, що займаються вживаними авто. Бізнес отримав можливість наповнити їх автомобілями за менші кошти. А отже, або привезти більше машин, або ж запропонувати кращі варіанти за ті ж гроші. Нижча ціна сприятиме швидшому продажу.

Врешті, менші податки — це доступніший товар для кінцевого споживача. Українці, що потребують автомобіль, зможуть придбати його дешевше чи обрати кращу модель за ті ж гроші. А разом із цим — задовольнити потребу в мобільності, допомогти сім’ї чи почати заробляти.

Будь-яка бізнесова активність, надання послуг та кожна гривня, витрачена споживачами в Україні, сприяє розвитку нашої економіки, її зміцненню, а отже допомагає в боротьбі з окупантами. Якщо держава створила усі можливості та закликає до праці — цим потрібно користуватися.

Останні новини