З’явився текст законопроєктів №4643-д та 4644-д, затверджених на засіданні профільного «податкового» комітету минулого тижня. Ці законодавчі зміни мали б вирішити проблему так званих «євроблях». Ми детально проаналізували документи: пропозиції недосконалі. Пояснюємо, чому.
ПЛЮСИ ЗАКОНОПРОЄКТІВ
- Зниження вартості розмитнення (погано, що не для всіх, — про це в недоліках нижче).
- Перший «автомобільний» законопроєкт, який може потрапити на голосування у зал Верховної Ради цього скликання.
- Спроба вирішити проблему визначення митної вартості (яка, втім, породжує іншу проблему — читайте далі).
НЕДОЛІКИ ЗАКОНОПРОЄКТІВ
- Вибіркове застосування: тільки для тих, хто ввіз авто до 31.12.2020, в митних режимах тимчасового ввезення або транзиту. Той, хто ввозить «свіже» авто з-за кордону, платититиме більше.
- Тимчасова дія: лише 180 днів. Коли прийде час міняти авто, розмитнити його можна буде лише за повними ставками.
- Законодавча колізія: на автобуси та вантажівки залишається «Євро-5». Легкові авто — не нижче «Євро-2». Проблема не вирішується комплексно.
- Несправедливе нарахування податків: залежність розміру розмитнення від віку авто. Однаковий розмір платежів при розмитнені елітних та бюджетних авто.
- Невідповідність міжнародним угодам: нарахування ПДВ на акциз (податок на податок) суперечить правилам Світової організації торгівлі.
- Негативний вплив на автомобільний ринок: можливі тимчасові спотворення цін. Розмитнені за спеціальними умовами машини можуть з‘явитися в продажі за ціною нижче середньоринкової. Особливо це стосуватиметься елітних авто.
- Корупційні ризики: можливі незаконні маніпуляції із датою ввезення авто в митній базі, щоб здешевити розмитнення.
ВИСНОВОК
Законопроєкти від профільного комітету Верховної Ради — політичне, а не зважене раціональне рішення. Просувають його для того, щоб остаточно «закрити питання» із «євробляхами». Довгострокового впливу на автомобільний ринок України воно не матиме. Навіть більше: у разі його прийняття інші зміни можуть відкласти у довгий ящик.
Ідея «легалізувати» євробляхи — не нова. Так звану «амністію» авто на іноземній реєстрації обговорювали ще у 2016-2017 роках. Врешті від ідеї відмовилися — тому, що зміна правил розмитнення повинна стосуватися усіх категорій громадян. Те саме може трапитися і з цими законопроєктами. Імовірність їх прийняття досить сумнівна. Оцінювати їх варто лише як один з проміжних етапів на шляху до справжніх реформ.
Потрібно формувати зрозумілу стратегію розвитку авторинку, а не вдовольнятися тимчасовими рішеннями. Так звані «євробляхи» — це наслідок та індикатор, а не першопричина. Правила оподаткування вимагають змін, і не лише у сегменті легкових машин, але й щодо вантажних авто і автобусів. Проте будь-які зміни повинні стосуватися всіх і діяти на постійній основі.