Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстрацій транспортних засобів в Україні та визначили топ моделей в трьох сегментах вантажівок масою понад 3,5 тонни (окрім сідлових тягачів): імпорті вживаних, внутрішніх перепродажах та купівлі нових машин, в тому числі — переобладнаних в Україні.
Динаміка ринку вантажівок
У вересні 2022 року українці придбали 1,9 тисячі вантажних автомобілів повною масою понад 3,5 тонни (окрім тягачів). Це на 36,9% менше, ніж за аналогічний період минулого року і на 4,7% більше, ніж у серпні-2022.
Загальний об'єм ринку вантажівок в Україні сьогодні складає близько 2 тисяч автомобілів у місяць. Більшість із них придбали на внутрішньому ринку (1,7 тис. шт.). При цьому частка автомобілів, придбаних всередині країни, зростає з моменту скасування так званого "нульового" розмитнення. У вересні, якщо порівнювати зі серпнем, приріст склав 7,5%. При цьому частка внутрішніх перепродажів була найбільшою за останні 12 місяців: 86,6% від загальної кількості придбаних вантажівок.
Нових вантажівок купують зовсім небагато: у вересні зареєстрували 37 імпортних та 48 переобладнаних в Україні. Сумарно частка нових вантажних авто загальною масою понад 3 тони в структурі продажів складає лише 4,4%.
Цікаво, що середній вік вантажівок на ринку зростає четвертий місяць поспіль. У вересні показник зафіксований на рівні 21,2 року. Таким чином, вантажівки залишаються найстарішим сегментом українського авторинку, а процес омолодження зупинився через скорочення імпорту вживаних авто з-за кордону.
Найпопулярніші вантажівки на внутрішньому ринку
Найчастіше обирали транспортні засоби марки Mercedes-Benz (16,6%). На другому місці знаходиться MAN (13,2%).
Місця із третього по п'яте зайняв спадок минулої епохи, радянсько-російські ЗИЛ (11,6%), КамАЗ (10,7%) і ГАЗ (9,3%).
Лідером залишається Mercedes-Benz T1/T2 (100 шт.). Шасі цих автомобілів, що не випускаються із середини 90-х років минулого століття, використовують як платформу для різних надбудов.
На другому місці знаходиться Mercedes-Benz Atego (68 шт.), а на третьому - ще одна універсальна платформа Mercedes-Benz Sprinter (59 шт.).
Четверта та п'яте місце займають два КамАЗи - 5320 та 5511 (57 та 56 шт. відповідно). Загалом із 10 найпопулярніших моделей вантажівок на внутрішньому ринку, чотири - це продукція радянсько-російського автопрому.
- Mercedes-Benz T1/T2 - 100 шт.
- Mercedes-Benz Atego - 68 шт.
- Mercedes-Benz Sprinter - 59 шт.
- КамАЗ 5320 - 57 шт.
- КамАЗ 5511 - 56 шт.
- MAN L2000 - 47 шт.
- ЗИЛ 130 - 46 шт.
- ГАЗ 3507 - 44 шт.
- MAN TGA - 44 шт.
- MAN TGL - 42 шт.
Найпопулярніші вживані вантажівки, привезені з-за кордону
З-за кордону у вересні 2022 року найчастіше привозили вживані вантажівки марки Mercedes-Benz (32,2%), MAN (26,3%) та Iveco (12,9%).
Також популярністю користувалися DAF (9,9%) та Volvo (8,2%).
Серед моделей лідерами стали Mercedes-Benz Atrgo (25 шт.), MAN TGL (18 шт.) та Mercedes-Benz Sprinter (16 шт.).
Саме ці вантажівки могли б поступово замінити старі транспортні засоби російського та радянського виробництва. Проте в 40 разів більший акциз за машини віком понад 5 років та екологічний стандарт «Євро-5» не дають можливості ввозити ці машини у великій кількості, адже часто є економічно невигідним. Закон, що тимчасово понизив екологічний стандарт до «Євро-3» має стільки умов та обмежень, що на практиці не дав жодного ефекту: скористалися ним з початку його дії та до кінця вересня всього 8 транспортних засобів.
- Mercedes-Benz Atego - 25 шт.
- MAN TGL - 18 шт.
- Mercedes-Benz Sprinter - 16 шт.
- Iveco Daily (Turbo/Power) - 14 шт.
- MAN TGS - 12 шт.
- DAF XF - 8 шт.
- MAN TGM - 7 шт.
- Mercedes-Benz Axor - 7 шт.
- DAF LF - 6 шт.
- Volvo FH - 6 шт.
Найпопулярніші нові вантажівки
Серед нових вантажівок у вересні найбільше обирали Mercedes-Benz (17,6%), Ford (10,6%) та СБМ (9,4%). Останній належить компанії "Будшляхмаш", що виготовляє спеціалізовані автомобілі на шасі імпортних вантажівок.
Загалом із 10 найпопулярніших брендів, 6 - це українські підприємства, що дрібними партіями займаються переобладнанням імпортних вантажівок під різні потреби. Такі автомобілі часто обирають через їх нижчу вартість у порівнянні з імпортними аналогами.
Кількість моделей нових вантажівок у вересні була на стільки малою, що скласти повноцінний рейтинг моделей неможливо.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.