Український автомобільний ринок — це не лише бестселери на кшталт Passat B7 чи Skoda Octavia. Іноді трапляються екземпляри, які змушують фахівців відкласти філіжанку кави й втупитися в екран із легким здивуванням. Так, це винятки, але саме вони дозволяють подивитись на ринок крізь лінзу творчості, гнучкості й... трохи економії.
Пропонуємо п’ять категорій (плюс один бонус) справжніх винятків, які не з’являються у звітах великих автоконцернів. Деякі з них — просто цікаві, інші — викликають повагу, а є й такі, що виключають логіку з рівняння. Проте всі — реальні, узяті з реєстраційних даних нашого вторинного ринку цього року.
1. Газ + електро: бензином тут не пахне
Коли наші аналітики побачили в реєстраційній базі запис «газ+електро», мало не хором скрикнули — невже хтось таки поставив ГБО на Tesla? На щастя (чи навпаки), виявилося, що це не помилка, а цілком реальний автомобіль: Hyundai Avante LPI Hybrid, завезений з Кореї.
Під його капотом — унікальна для нашого ринку комбінація: двигун внутрішнього згоряння з живленням скрапленим газом та електромотор. Система подачі пального — LPI (Liquefied Petroleum Injection) — заводська технологія впорскування пропан-бутану (LPG) у рідкій фазі, широко поширена саме в Кореї. У північноамериканському контексті цю ж абревіатуру іноді розшифровують як Liquid Propane Injection, але суть одна — бензином тут і не пахло.
Можна сказати, це технічний емігрант — родич добре знаної Sonata LPI, тільки в компактнішому кузові й з тяговим акумулятором. Чи не він є справжнім символом економії: жодних турбін, мінімум складності — лише газ, електрика і улюблений українцями «атмосферник».

2. Газодизель: екзорциста звати пізно
Мало хто пам’ятає, але в часи пізнього СРСР ентузіасти-дослідники пробували живити дизельні двигуни сумішшю дизпального й газу. І хоча більшість таких експериментів лишилась у підручниках і в ангарах технікумів, подекуди ця техномагія досі жива. У 2025 році відбулася низка угод купівлі-продажу на нашій «вторинці» щодо кількох десятків подібних творів прикладного інженерного мистецтва: MAN, DAF, Scania, ПАЗ, ГАЗ 2705 — весь набір із місцевих автоколон та європейських «флітів»-експериментаторів.
Та найбільше здивувала Audi A6 2018 року з мотором 3.0 TDI, яка у графі «паливо» скромно заявила: «дизель або газ». У таких випадках зазвичай кажуть: є лише два питання — як та навіщо. І відповіді на них, швидше за все, ми не отримаємо. Хіба що припустимо: це своєрідний маніфест проти електромобілів. Можливо.

3. Водень: футуризм без заправки
Toyota Mirai — один із символів віри в водневі технології. Але в Україні — це швидше предмет для клубу «антиквар і оптиміст». Адже найближча заправка — у Варшаві. А судячи з новин Infocar, навіть у США воднева інфраструктура викликає більше розчарувань, ніж зручностей. Що ж спонукало кількох українців ввезти Mirai? Надія, авантюризм, чи банальна неуважність? Та в будь-якому разі — це рідкісна машина на ринку, а не просто паливний експеримент. В оголошенні до однієї з яких ми знайшли наступні глибокі слова: «є ще трохи водню для тест-драйву...».

4. Преміум з ГБО: Мені газку на 200 гривень...
Хіба існує інструкція, яка забороняє економити на пальному власникам преміальних авто? А якщо не заборонено — значить, дозволено. Саме так, видається, і міркували кілька десятків українських водіїв, які встановили газобалонне обладнання на Jaguar, Land Rover, Porsche, Hummer і навіть Maserati.
А що? Їхати — їде, витрати — нижчі, а коли вже справді хочеться «дати газу» (але не того, що в балоні) — завжди можна повернутися до бензину натисненням кнопки «назад у майбутнє», тобто поставити селектор пального на бензин. Бізнес-класу — бізнес-рішення.

5. Турбоекономія: коли 0,8 літра — це ще не межа
Що буде, якщо взяти авто з двигуном менше ніж 1 літр і поставити на нього ГБО? Гадаєте, це як спроба заряджати iPhone від блискавки? А ні — отримаєте супер-турбо-економію. У списках перепроданих ми знайшли понад два десятки Daewoo Matiz, а також Smart Fortwo, VW Up!, Ford Fiesta, Peugeot 107, та подібні мікромобілі з ГБО. Це той випадок, коли навіть велосипедист озирнеться з повагою: не часто випадає нагода обігнати авто, яке споживає менше, ніж 2-літровий електрочайник в офісі.
Єдине відкрите питання — як ці люди вчиняють із тюбиком зубної пасти, коли він закінчується: вичавлюють залишки гідравлічним пресом чи випарюють окропом?

Бонус — гібриди на газу: для тих, кому мало одного компромісу
Коли гібрид — це замало, дехто ставить ще й «газ». Що з цього виходить — загадка для інженерів і майстрів СТО. Проте на ринку «засвітилися» кілька десятків Prius, Fusion, RAV4, а також Lexus NX, BMW X6M (!) і навіть Cadillac ELR на газу. Водії цих авто, ймовірно, не слухають радіо, а пошепки рахують, наскільки ця поїздка на приватному авто вийшла дешевшою за квиток на тролейбус.
Що, врешті, аж ніяк не недолік, і навіть навпаки — таких людей треба брати на роботу в Мінекономіки без резюме, лише за пред’явленням техпаспорта від такого авто. Бо якщо вже вони змогли подолати інструкції, електроніку, і дійти до фіналу — то зможуть оптимізувати що завгодно.
Ці історії — свідчення гнучкості нашого авторинку. Тут кожна цифра — це не просто запис у базі, а крок назустріч економії, креативу, або ж внутрішній потребі бути особливим. І навіть якщо деякі з цих машин викликають посмішку — вони точно залишають слід у памʼяті. Як і хороша аналітика.
- Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.