У лютому українці придбали 6,1 тисячі нових та вживаних електромобілів. Це на 166,2% більше, ніж було у лютому минулого 2023 року, та на 10% більше, ніж було у січні 2024.
Голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький в етері «Суспільного» розповів як виглядає ринок електромобілів в Україні та чому збільшився попит на електрокари.
Далі — скорочена текстова версія бесіди:
- Суспільне: Автомобільний ринок в Україні набуває нових обертів, особливо у сегменті електромобілів. Цього лютого українці придбали понад 6 тисяч нових і вживаних електромобілів, що на 166% більше, ніж у лютому минулого 2023 року, та на 10% більше, ніж у січні 2024 року. Станіславе, чому, на вашу думку, виник такий ріст інтересу до електромобілів?
Станіслав Бучацький: Цей ріст пов’язаний зі збільшенням кількості пропозицій від виробників електричних авто. Більшість електромобілів приходять до нас вживаними, головним чином із країн Європи та Америки. Розвиток ринку електромобілів залежить також від доступності зарядних станцій, оскільки зараз більшість власників заряджають авто вдома.
- Суспільне: Які переваги розмитнення електромобілів порівняно з традиційними авто?
Станіслав Бучацький: Електромобілі мають значні переваги, такі як звільнення від мита й ПДВ, що робить їх щонайменше на 30% дешевшими, у порівняння з ТЗ з ДВЗ, та нижчий акцизний збір. Це стимулює імпорт електромобілів, особливо вживаних, з-за кордону.
Найпопулярнішим автомобілем серед українців залишається Nissan Leaf, який лідирує на ринку вже близько п’яти років. Tesla Model 3 займає друге місце — це найдоступніша модель від Tesla, яка зазвичай прибуває в Україну з Америки, в основному, після ДТП, так звані «аукціонні битки». Є також популярність у Volkswagen e-Golf, який часто привозять з Норвегії. Що стосується Volkswagen ID.4, то ця модель є відносно новою на ринку, але її також активно купують в Україні, оскільки вона доступна за ціною від 23-25 тисяч доларів за новий автомобіль (китайського виробництва), що досить привабливо у порівнянні з аналогічними європейськими моделями.
- Суспільне: Чи відчуваєте ви, що українці мають достатню купівельну спроможність для придбання електромобілів?
Станіслав Бучацький: Електромобілі не є дешевими; для їх покупки потрібно мати 10-12 тисяч доларів. Більшість автомобілів, куплених в Україні, коштують менш як 8 тисяч доларів. Таким чином, електромобілі придбають ті, хто має можливість заряджати їх вдома або використовувати як другий автомобіль у сім’ї.
До речі, з 1 березня у нас діють додаткові пільги на ввезення малої комерційної техніки та вантажних електромобілів, що робить їх придбання особливо вигідним для малого та середнього бізнесу. До цього моменту на такі авто нараховувалося додатково 20% ПДВ, що робило їх менш привабливими порівняно з легковими електромобілями. Ця зміна дозволяє економити додатково 20% при імпорті, сприяючи зростанню кількості електротранспорту в бізнес-сегменті.
- Суспільне: Яка ситуація з екологічністю електромобілів і їх утилізацією?
Станіслав Бучацький: Електромобілі екологічні під час експлуатації, але виробництво електроенергії та утилізація використаних батарей залишаються викликами. В ЄС працюють над програмами утилізації, але в Україні така інфраструктура відсутня.
- Суспільне: Що відбувається з електромобілями, які вийшли з ладу?
Станіслав Бучацький: В Україні існують компанії, що пропонують перепакування чи заміну використаних батарей. Завдяки цьому багато автомобілів отримують друге життя. Загальна тенденція — ремонтувати та використовувати авто наскільки це можливо через низьку купівельну спроможність.
- Суспільне: Дякуємо, пане Станіславе, за ваші інсайти щодо розвитку ринку електромобілів в Україні.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.