Всі новини

Блокування кордонів – як це вплинуло на імпорт автомобілів в Україну

Аналітика

Наприкінці 2023 року, а саме з 6 листопада, польські «активісти» заблокували рух вантажних автомобілів через прикордонні пункти пропуску «Корчова — Краківець», «Гребенне — Рава-Руська», «Дорогуськ — Ягодин». Згодом, 23 листопада, також був заблокований переїзд «Медика-Шегині». Далі до цих «активістів», які називають себе перевізниками або фермерами, долучилися такі ж «небайдужі громадяни» з Румунії, які розпочали блокування КПП зі свого боку.

17 січня 2023 року пункти пропуску розблокували. Не виключено, що тимчасово — про що повідомляє «Європейська правда». За словами видання, Томаш Борковський з польського Комітету захисту перевізників і роботодавців транспорту, сказав наступне: «Це не кінець, але протест буде призупинено... Ми домовилися про певні умови, ми дамо уряду час попрацювати, оскільки це новий уряд».

Зрозуміло, що подібні «акції» не могли минути безслідно, зокрема у секторі імпорту автотранспорту. Фахівці Інституту досліджень авторинку вивчили всю доступну інформацію щодо імпорту вживаних транспортних засобів (легкових, вантажних, автобусів та напівпричепів), й визначили, як блокування кордонів вплинуло на імпорт цих ТЗ в Україну.

Розмитнення транспортних засобів на регіональних митницях

Динаміка оформлень на регіональних митницях не зазнала вагомих змін через ці блокування, але загалом помітно, що з початку року зросли оформлення на західних митницях (зокрема — Волинській). Врешті, блокування кордонів могло вплинути лише на сумарну кількість ТЗ (транспортних засобів), оскільки митне оформлення переважно відбувається на регіональних митницях, значно рідше — безпосередньо на пунктах пропуску.

Більше помітні зміни щодо способів ввезення транспортних засобів: найбільше зростала частка невеликих автовозів (з повною масою до 7 т) та лафетів-причепів, які можуть транспортувати легкові автомобілі. Пік завезення ТЗ цим способом припав якраз на початок блокування КПП.

Водночас, як видно на діаграмі, не зменшувався потік ТЗ своїм ходом (враховані всі типи ТЗ), а також зростало ввезення змішаними способами — оформлення в митний режим імпорту з інших митних режимів (митний склад, тимчасове ввезення тощо).

«На практиці зменшилася кількість автомобілів, насамперед легкових, які ввозили великими автовозами, розрахованими на 6-8 машин. Зараз цей потік дещо переорієнтовується на лафети та платформи, які приймають «на борт» один автомобіль, або два, якщо з причепом", — пояснює Юлія Риковська, СЕО West Auto Hub, компанії, яка займається доставленням авто з Європи. «Однак, далеко не всі транспортні засоби можуть бути ввезені у такий спосіб — є важка спецтехніка, вантажні напівпричепи та інші подібні варіанти, які транспортувати можливо лише великими «фурами». Яким зараз, на жаль, доводиться тижнями очікувати у чергах".

Динаміка ввезення через прикордонні пункти пропуску

Найбільша кількість ТЗ в Україну перетинала кордон з боку Польщі. Так тому, що з цією країною найбільше пунктів пропуску, зокрема тих, які мають можливість оформлення транспортних засобів повною масою понад 7 тонн, також свій вплив має логістика — транспорт з інших країн Європи (Німеччини, де найбільший авторинок) здебільшого обирає найкоротший шлях, який пролягає через Польщу.

«Блокування кордонів могли б вплинути на перерозподіл часток новоприбулих автомобілів з різних країн, проте цього не сталося, оскільки більшість водіїв вважає за доцільне зачекати у черзі, ніж «намотувати» зайвий кілометраж у пошуках вільнішого пункту пропуску, та й то без гарантій, що поки до нього вдасться дістатися, його не заблокують нові «активісти». Також Польща у лідерах за кількістю імпорту завдяки налагодженому процесу оформлення митних документів, більшість водіїв хоча б на мінімальному рівні володіють польською мовою, що теж важливий чинник« — підсумовує Юлія Риковська.

Щодо окремих пунктів пропуску — всі зміни помітні на наступній діаграмі. Блокування найбільше загальмувало рух транспорту на розмитнення через ПП Шегині, натомість зріс трафік через ПП Угринів. Дещо зменшився потік через ПП Ягодин та Краковець. Попри це, за підсумками у зазначеному часовому періоді ПП «Шегині» все одно залишився у лідерах за кількістю оформлених ТЗ.

Що змінило блокування кордонів на практиці?

Як свідчать вивчені спеціалістами Інституту досліджень авторинку статистичні дані, кількісно імпорт автотранспорту в Україну внаслідок блокування пунктів пропуску значних змін не зазнав. Проте відбулися зміни якісні — зокрема, збільшився час доставлення, про що повідомляють практики цієї сфери діяльності, а також дещо зросла ціна на послуги з доставлення. Оскільки переорієнтація перевізників на «малі машини» тягне потребу оплати праці одного водія для перевезення не 6-8, а 1-2 легкових машин, також додається добовий фрахт евакуаторів/лафет, які марнують свій час у штучно створених чергах.

Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.

Останні новини