Група Polsat Plus та група ZE PAK побудували та запустили першу у Польщі загальнодоступну заправку воднем. Почали зі столиці — Варшави. Станцією зможуть користуватися всі власники автомобілів, які працюють на водневому пальному. Мережу таких АЗС будуватимуть під брендом NESO.
На станції можна заправляти як легкові автомобілі, так і автобуси. Процес заправки практично не відрізняється від заправки на класичній АЗС та займає лише декілька хвилин, автобуса — менш як 15 хвилин. Наразі автомобілі, які працюють на водневому пальному, можуть проїхати понад 600 кілометрів на одному заправленні. «Вони оснащені електричним двигуном, так само як електричні автомобілі з акумуляторною батареєю, але відрізняються способом постачання енергії. Водневий автомобіль має свою власну „маленьку електростанцію“ на борту і не потребує батарей. Водень з’єднується з киснем, котрий черпає з повітря, і таким чином виробляється енергія. Акумулятор водневого авто — у декілька десятків разів менший, ніж у класичних електромобілів. Тобто, електричний двигун у водневому автомобілі приводиться в дію електроенергією, яка виробляється безпосередньо під час руху» — говорить Мацей Стец, віцепрезидент зі стратегічних питань групи Polsat Plus і член Наглядової ради групи ZE PAK.
Наступні станції вже в розробці
В лютому цього року компанія PAK-PCE Stacje H2, яка є частиною групи ZE PAK і групи Polsat Plus, отримала фінансування в розмірі 20 мільйонів злотих від Національного фонду охорони навколишнього середовища та водного господарства на будівництво водневих станцій в Польщі. Завдяки цьому Polsat Group має намір побудувати п’ять станцій цього типу — по одній в Вроцлаві, Рибнику, Гданську, Гдині та Любліні. За словами Самара Івана Томаша Матвійчука, директора з корпоративних комунікацій, прессекретаря групи Polsat Plus, наступну станцію запустять в Рибнику. Як попередньо анонсував інвестор, будівництво цих об’єктів і почати продаж водневого пального там планують до 30 червня 2024 року.
Згідно з планами PAK-PCE Stacje H2, з початку цього року передбачено використання приблизно 30% завантаженості кожної з 5 станцій для заправки воднем, що дозволить здійснити понад 10 тисяч заправок автобусів і інших водневих транспортних засобів. Компанія передбачає, що разом з розвитком ринку водневих автомобілів в Польщі зростатиме і використання водневих станцій, яке до 2032 року досягне рівня приблизно 85%.
Скільки водневих авто у Польщі?
На кінець 2022 року в Польщі було зареєстровано 80 автомобілів Toyota Mirai на водні та 35 водневих Hyundai Nexo. Протягом січня-серпня 2023 року в країні зареєстрували ще 76 автомобілів, що працюють на водні, і це на 85% більше, ніж рік тому. Серед них було 35 шт. Hyundai Nexo і 41 шт. Toyota Mirai. Окрім цього, група ZE PAK і група Polsat Plus спорудили у Свіднику фабрику водневих автобусів NESO. Виробництво транспортних засобів вже розпочалося, і наразі реалізовано замовлення для міста Рибник. За словами Томаша Матвійчука, перші п’ять автобусів з 20, замовлених містом, вже готові. Щодо всього ринку водневих автобусів в Польщі, на кінець 2022 року було зареєстровано сім автобусів на водні, а з початку цього року зареєстрували ще два.
Яка вартість заправки воднем?
7 вересня, у день запуску варшавської станції NESO, кілограм водню коштував на ній 69 злотих. Toyota Mirai з повним баком — а це 5,5 кг водню — може проїхати 650 кілометрів. Отже, на 100 кілометрів потрібно 0,84 кг водню. Таким чином, вартість витрат на пальне для водневого авто сьогодні складає 58 злотих на 100 кілометрів — по чинному курсу валют, це близько 520 гривень. Для порівняння, проїхати цю ж відстань на дизельному автомобілі, який витрачає 6 літрів на 100 кілометрів, станом на сьогодні коштуватиме в Польщі близько 38 злотих (340 гривень), а в Україні — 320 гривень.
Підпишіться на телеграм-канал Інституту досліджень авторинку, щоб отримувати інформацію першими, без реклами та спаму.