Всі новини

Український автобізнес: підсумки 2022 року та плани на 2023

Минулий рік був непростим для кожного українця. Не менш складним він був і для українського автобізнесу. Команда Інституту досліджень авторинку поспілкувалася із партнерами — тими, кому вдалося вистояти, зберегти робочі місця та продовжити працювати задля підтримки економіки України. Публікуємо головні висновки 2022-го року та плани на 2023-й від практиків українського автомобільного бізнесу.

З ким спілкувалися?

  • ExLeasingCar.com.ua — аукціон вживаних автомобілів, які раніше перебували в лізингу. Працюють в Україні та Польщі. Вадим Новаківський, директор.
  • CarBazar — львівський авторинок. Місце, де зустрічаються продавці та покупці вживаних автомобілів. Олексій Леньо, директор.
  • Любе Авто Хмельницький — комісійний майданчик продажу вживаних авто та авто з-за кордону «під ключ». Максим Вікалюк, директор.
  • West Auto Hub — платформа для імпорту автомобільного транспорту. Усі послуги, необхідні для оформлення автомобілів, в одній локації. Юлія Риковська, СЕО.
  • AUTO.RIA — найбільший в Україні маркетплейс перевірених авто. Остап Новицький, аналітик.

Що змінилося з початком повномасштабного вторгнення?

ExLeasingCar: В березні продажі зупинилися, у квітні почало працювати «нульове розмитнення», і всі автомобілі, які були в наявності у Польщі, розкупили. Цікаво, що продались навіть машини, котрі були вже розмитнені в Україні — можливо, через те, що піднялися ціни в Європі.

CarBazar: Ми не працювали кілька місяців, потім запустили роботу. Спочатку продажі були незначні, але колосально зросли після запровадження «нульового» розмитнення. Після його скасування продажі впали, почали відновлюватися, знову знизилися через масовані ракетні удари, і загалом тенденцію можна описати постійними коливаннями, адже покупці дуже реагують на всі події, що відбуваються в країні.

Любе Авто Хмельницький: В перші місяці війни продажі були дуже низькими, єдиним поштовхом було нульове розмитнення. Багато автомобілів привозили під замовлення. Протягом цього періоду всі авто на майданчику були продані, але після повернення податків продажі зупинилися.

West Auto Hub: З початком повномасштабної війни довелося пристосовуватися до нових реалій. Основним завданням було зберегти команду, знайти нові шляхи та рішення для нашого бізнесу, а також допомагати армії.

AUTO.RIA: Ми зрозуміли, що не можна зупинятися за будь-яких обставин.

Які головні події у 2022 році?

ExLeasingCar: Нульове розмитнення, яке подарувало можливість купити українцям непогані машини та нічого не заплатити в бюджет. Коли не було пального, люди більше почали купувати електричні авто. А також багато машин почали привозити з Китаю.

CarBazar: Скасування мита. Люди змогли придбати те авто, про яке мріяли, значно дешевше. Ціни були на кілька тисяч нижчі.

Любе Авто Хмельницький: Нульове розмитнення. Багато авто були куплені в США, більшість із них встигли привезти за час дії закону. Нам вдалося задовольнити попит покупців.

West Auto Hub: Нульове розмитнення. Ми побачили, на скільки важлива мобільність та який великий попит є на авто, всупереч паливній кризі та війні. Ми мали багато планів на 2022 рік — запуск франшизи, присутність в нових регіонах, проте основна подія, яка трапилася цього року, докорінно їх змінила. Спочатку бізнес майже повністю призупинився, але потім поштовх дало нульове розмитнення.

AUTO.RIA: Було чимало подій на українському авторинку: зміна правил розмитнення, запровадження електронних документів, призупинення роботи Сервісних центрів, неможливість виїжджати за кордон чоловікам. Не варто виокремлювати одну подію, найголовніше — це те, що у вирі усіх цих, в більшості негативних подій, ми змогли вистояти.

Чого очікуєте у 2023 році на ринку?

ExLeasingCar: Попит в країні, у якій живе десятки людей, як був, та і залишиться, тільки на значно нижчому рівні, допоки не закінчиться війна. Продажі, які зараз дуже слабкі, будуть поволі відновлюватися, оскільки люди звикнуть до нових обставин. Очікувати «довоєнних» показників не варто, але це буде ринок, на якому так чи інакше будуть купувати та продавати авто.

CarBazar: Перш за все, Перемоги. Попит на авто зростатиме разом з успіхами ЗСУ, адже в українців буде більше віри, надії та впевненості в завтрашньому дні. Очікуємо перегляду умов розмитнення — адекватний платіж, щоб українці могли дозволити купувати авто з Європи, адже чинні ставки зависокі, враховуючи ситуацію в країні.

Любе Авто Хмельницький: Дуже важко щось прогнозувати. Наприклад, спочатку, під час паливної кризи, покупці масово цікавилися електромобілями. Сьогодні попит на них впав через нестабільну ситуацію в енергетиці. Продажі бензинових, дизельних та газових автомобілів теж невеликі, але збільшується попит саме на дизельні авто через їх невелику витрату пального. Найімовірніше, люди повернуться до гібридних автомобілів.

West Auto Hub: Нашої перемоги. Відновлення та розвитку економіки загалом та автомобільного ринку зокрема. Також хотілося б певних змін у системі розмитнення, щоб воно стало більш доступним, а також цивілізованим та прозорим. І чекаємо на розмитнення в смартфоні.

AUTO.RIA: Не покидаємо, продовжуємо розвивати перевіреність, одну з ключових цінностей для наших користувачів.

Які плани на 2023?

ExLeasingCar: Як працювали в Україні, так і будемо працювати. Проте стратегічна ціль продавати авто в Польщі також залишається. Уже маємо перші продажі в цій країні, постійних клієнтів, а також викуплений майданчик, який почне працювати з лютого 2023 року.

CarBazar: В нас дуже хороший сервіс стосовно клієнтів. Робимо все, щоб було комфортно як покупцю, так і продавцю. Лояльні ціни та невелика комісія. Ми клієнтоорієнтовані та намагаємося бути корисними в непростий час.

Любе Авто Хмельницький: Стараємося домовлятися із власниками автомобілів та орендодавцями. Всі розуміють один одного в складній ситуації. Якщо машина довго не продається, починаємо говорити із власником про зниження ціни. Шукаємо, де можна розмістити оголошення продажу. Загалом, десь скинули ціну, десь домовилися, і таким чином намагаємося виживати.

West Auto Hub: Зараз бачимо затишшя у сегменті легкових авто, але працюємо з іншими типами транспортних засобів. Через зміну логістичних шляхів зріз попит на комерційні транспортні засоби, а також на сільськогосподарську техніку та фури. В умовах війни складно щось планувати, але ми точно плануємо не зупинятися. З глобальних планів, це вихід компанії на міжнародний ринок: ми починаємо працювати у 4 країнах ЄС.

AUTO.RIA: Оскільки так склалося, що ми є частиною авторинку, і немалою, поділюся планами, які допоможуть змінювати цей ринок на краще. Невдовзі плануємо відкрити перший центр перевірок авто у Вінниці, а у 2023 році масштабувати цей проєкт по Україні. Скоро стануть доступні бета тести оновлених додатку та сайту AUTO.RIA. Продовжуємо допомагати фронту, збираємо на авто для ЗСУ. Також була, є і буде безплатна публікація оголошень продажу для власників авто.

Що порадите колегам по бізнесу?

ExLeasingCar: На фоні війни, якщо ми живі та здорові, значить в нас є сили продовжувати бізнес. Якщо хтось зазнав збитків, їх завжди можна, нехай поволі, але відробити. Треба робити те, що ми добре вміємо і що добре виходить. Потрібно приносити користь людям, бо бізнес існує і приносить гроші тоді, коли приносить користь людям.

CarBazar: Продовжувати працювати однозначно треба. Підтримувати нашу економіку, платити податки. Автомобіль — не засіб пересування, а необхідність в наш час. Компаніям, які продають автомобілі, рекомендуємо ставити менший заробіток, дати клієнтам можливість купити авто. Поставте меншу ціну, але продайте більше авто. Старайтеся працювати на якість. Не женіть автомобілі, які були сильно «биті» чи мають інші приховані дефекти. Будьте більш відкритими, більш чесними, і люди будуть до вас повертатися і вас рекомендувати.

Любе Авто Хмельницький: Рекомендую домовитися з орендодавцями ваших майданчиків і втриматися, тому що існує відкладений попит. Люди мають гроші на автомобілі, але відкладають купівлю до кращих часів.

AUTO.RIA: Якщо компанія продовжує працювати, це не означає, що вона продовжує працювати з тими ж темпами та приростом показників, як це було до початку повномасштабної війни. Складно і скрутно всім, доводиться чимось жертвувати, десь заходити «в мінуси», але точно не треба зупинятися. Не можна опускати руки, потрібно пам’ятати, що комусь однозначно важче — тим, хто на передовій. Коли вони повертатимуться на звільнену територію України, тут має бути не менше всього, ніж до початку війни. Бізнес, податки та робота — це важливо. Це — найголовніша мотивація, яка може бути: постійний рух вперед.

Незважаючи ні на що, ми живемо, працює економіка. На усіх графіках активностей на авторинку ми бачимо не нулі — а це вже велика перемога. Працюють автомобільні бізнеси, сплачують податки, зберігають робочі місця. Ми єдині та працюємо заради однієї спільної мети. Слава ЗСУ та слава Україні!

Останні новини